MieSoeppie

Een nieuw recept maken is leuk, spannend en sóms lekker. Afgelopen week maakte ik 2 - voor mij - gloednieuwe recepten die eindigden in 2 slechte maaltijden. Jammer van de tijd en zonde van het eten. Maar ja, het hoort bij experimenteren en eens wat anders willen koken. Jullie begrijpen dat deze 2 gerechten mijn blog niet halen :-)
Het derde experimentele gerecht van deze week heb ik echter maar even uitgesteld... Mijn man wil wel weer eens lekker eten namelijk... De taugé die ik hiervoor al gekocht had heb ik dus maar in de soep gedaan!


Soms houd ik na het koken nog ongebruikte ingrediënten over. Voor de loempiaatjes bijvoorbeeld moest ik glasmie aanschaffen, en de rest van het pak blijft dan in de kast liggen. Op een dag als vandaag besluit ik dan ineens 'iets te koken' met die glasmie en taugé, en trek ik uit de (koel)kast wat ik daarmee zou kunnen combineren. Wanneer je op internet op recepten gaat zoeken met 'glasmie', kom je hele complete, ingewikkelde recepten tegen. Mijn MieSoeppie is dus vast niet compleet en zeker niet ingewikkeld... Lekker is het wél, en voel je vooral vrij om er ingrediënten aan toe te voegen die nog in jouw koelkast liggen!!

Ingrediënten Bouillon:
2 kippepoten
1 rode peper
4 takjes verse tijm
4 takjes verse rozemarijn
10 takjes verse peterselie
1 ui
3 tenen knoflook
2 laurierblaadjes
1 kruidenbuiltje voor kip

Soep:
1 el ketjap
1 tl sojasaus
½ tl gemberpoeder
¼ tl chilipoeder
125 gram taugé
100 gram glasmie
halve gele paprika
2 sjalotjes
2 knoflooktenen
1,5 liter kippenbouillon
2 bosuitjes
Emping

Bereiding:
Doe de kippenpoten in een grote soeppan en giet er 2,5 liter water bij. Voeg ook de overige ingrediënten voor de bouillon toe en breng het aan de kook. Laat ruim een uur zachtjes koken.
Zeef de bouillon en pluk het vlees van de kippenpoten. Snijd de stukken kip in kleine stukjes.
Je hebt nu een mooie, goudgele kippenbouillon.

Vul, terwijl de bouillon staat te trekken, een grote kom met kokend water en laat de glasmie hierin in 20 minuten gaar worden. Giet af.
Snipper de sjalotjes en snijd de paprika in dunne repen. Maak flinterdunne plakjes van de knoflook. Snijd ringetjes van de bosui en houd een klein beetje achter voor de garnering. Breng 1,5 liter bouillon opnieuw aan de kook en doe de gesneden groenten erbij, samen met de ketjap, sojasaus en knoflook. Laat dit een paar minuten zachtjes koken en voeg dan de gesneden stukjes kip en uitgelekte glasmie toe. Roer op het laatst de taugé door de soep, zodat deze nog knapperig is.
Garneer met een paar ringetjes bosui. Serveer een paar stukjes Emping bij de soep.

Tip: Als je bouillon overhoudt vries deze dan in!

Reacties

Een reactie posten