Rösti-rondjes

Dit recept komt uit het boek 'koken zonder pakjes en zakjes' van Karin Luiten. Ik heb  de rösti-rondjes natuurlijk zonder zout gemaakt, en ook de tip van Karin om eens een ui mee te bakken heb ik gevolgd. Eerlijk is eerlijk, de eerste rondjes waren wat rommelig en ik moest even ervaren hoeveel aardappelmengsel er per rondje gebruikt moest worden, maar na enige oefening zagen de rondjes er netjes en rond uit, waren ze prima gaar en heerlijk van smaak. Probeer het eens!

Ingrediënten:
600 gram vastkokende aardappels
1 kleine ui
2 tenen knoflook
1 el gedroogde peterselie
versgemalen peper
olijfolie
zout

Bereiding:
Schil de aardappels en rasp ze op een grove rasp boven een kom. Pers de knoflooktenen uit en doe ze bij de geraspte aardappel. Rasp de ui erbij. Schep de peterselie erdoor. (In het originele recept staat verse peterselie, maar deze had ik niet tot mijn beschikking. Bepaal dus zelf waar je voorkeur naar uit gaat.) Schep het aardappelmengsel goed door elkaar en maak op smaak met versgemalen peper en zout.
Verhit in een grote koekenpan een laagje olijfolie. Schep bergjes aardappelmengsel in de hete olie en druk ze met een spatel iets platter. Bak ze ongeveer 3 minuten per kant tot ze goudbruin en knapperig zijn, maar van binnen nog een tikje smeuïg.
Laat ze uitlekken op keukenpapier terwijl je de rest bakt.

Tip: Lekker bij de mosterd-karbonades en sperziebonen.

Reacties

  1. Mmmmm......dit receptje doet me denken aan de lekkere knapperige reibenkuchen die mijn oma in Duitsland altijd bakten,als kind was ik er al gek op, lekker met appelmoes erbij.
    Oma kneep al het vocht uit de geraspte aardappel die zij in schone theedoek knoopte,voegde daar ook nog ei,nootmuskaat en bloem aan toe.

    Ik bak de koekjes ook wel eens met soms wat variatie aan toevoeging van stukjes spek en andere verse kruiden.

    Krijg er trek van;-)

    Fijne dag en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger,
      Het vocht uit de aardappels knijpen heb ik dit keer ook gedaan, maar stond niet in het recept van Karin. Het hangt ook een beetje van de aardappelsoort af hoeveel vocht er vrijkomt.
      Maak jij die reibenkuchen van je oma zelf niet meer? Lijkt me een leuk recept voor jouw blog :-)

      Groetjes van Martine

      Verwijderen
  2. Dit ziet er lekker uit! Met de gebruikte ingrediënten en wat specerijen heb dus echt geen zout nodig.
    Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha! Ik herkende ze meteen, ik maak ze namelijk ook altijd nar recpet van Karin :-) Zijn echt de lekkerste rösti's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het recept en idee, iets om een keer te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kwam je tegen via google, ik heb vandaag voor het eerste rostis op en ben er dol op bedankt voor het delen van je recept ga het eens een keertje proberen, groetjes van Esmé

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten