Halve ratatouille

Waarom dit gerecht 'halve ratatouille' heet? Heel simpel, de ratatouille is niet volledig!
De onderlinge hoeveelheden variëren, maar tomaten, paprika, aubergine en courgette moeten in een échte ratatouille. In onderstaand recept zit maar een paar van deze groenten, maar het resultaat is wél lekker en voor 2-3 personen ruim voldoende.
Ideaal om een aantal groenten op te maken en te variëren met kruiden. Op internet las ik een passend citaat voor ratatouille:
'In het slechtste geval zit je met een zompige groenteschotel en in het beste geval heb je een culinair meesterwerk.'
Ik zou zeggen, probeer voor het meesterwerk te gaan!

Ingrediënten:
1 courgette
1 rode peper
1 rode paprika
1 rode ui
1 zoete witte ui
2 el olijfolie
2 el provenciaalse kruiden

Bereiding:
Snijd de courgette, paprika en uien in blokjes van ongeveer 1,5 cm. Snijd de rode peper in dunne ringen. Doe alles bij elkaar in een ovenschaal of braadslede en schenk de olijfolie erover. Hussel alles goed met je handen door elkaar, zodat de olijfolie zich goed verdeelt. Strooi de kruiden erover.

Bak 20 minuten op 200 °C in een voorverwarmde oven.

Reacties

  1. Dit moet wel lekker wezen...ook als het zompig zou wezen.
    Dan doe je er bouillon bij een handje rijst of mie, balletjes gehakt erbij en je hebt ratatouillesoep.
    Kan dus niet mis gaan...alle 2 niet.
    Ik ga voor de "gewone" en lukt het niet goed...dan ga ik voor de andere
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de leuke tips als aanvulling Jeanna, nu kan het dus echt niet meer mislukken!
      Ik ga elke dag voor het meesterwerk... ahum... ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk! Wat zou je als vervanging voor de courgette doen als jij die ook niet mocht eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan zeker voor aubergine kiezen Jedidja, omdat dat ook lekker vult. Tomaten zijn altijd een lekkere aanvulling.
      Misschien ook nog blokjes bleekselderijstengel? Wel even schillen, en ik heb geen idee hoe dat uitwerkt, maar wel gezond en het proberen waard!

      Verwijderen

Een reactie posten