Geweldige groentensaus

Zo vlak na de feestdagen merk ik dat ik behoefte heb aan gezond eten. Vlees laat ik dan nu ook regelmatig achterwege, en ik probeer lekkere, voedende vegetarische gerechten te maken.
Deze groentensaus is er daar ééntje van...
Hoewel ik dit recept de titel 'saus' heb gegeven, is het gerecht meer dan een saus. Door het gebruik van meerdere soorten groenten krijg je hiermee namelijk op een simpele manier je dagelijkse portie groenten binnen.
Een heerlijk bijgerecht, dat samen met bijvoorbeeld aardappels of rijst een volledige, vegetarische maaltijd kan zijn!

Ingrediënten:
1 ui gesnipperd
1 stengel prei in halve ringen
1 stengel bleekselderij in ringen
100 gram kastanjechampignon in plakjes
1 teen knoflook gesnipperd
klein blikje tomatenpuree
200 ml bouillon
3 el room
1 tl peterselie
2 el paprikapoeder
versgemalen peper
1 el olijfolie

Bereiding:
Verhit in een hapjespan de olie. Fruit hierin de gesnipperde ui en de knoflook. Voeg daarna de prei, champignons en bleekselderij toe. Doe de paprikapoeder en versgemalen peper (naar smaak) erbij en bak dit geheel een aantal minuten op redelijk hoog vuur. Bak de laatste minuut ook de tomatenpuree mee.
Blus nu af met de bouillon en laat nog 5 minuten zachtjes pruttelen. Voeg wat bouillon toe als je de saus te dik vindt, of laat wat verder inkoken als je hem te dun vindt. Binden met wat allesbinder kan natuurlijk ook!
Voeg als laatste de room toe en kook de saus hierna niet meer verder door.

Reacties

  1. Heerlijk Martine, lekker bij mijn haver :-)

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij erg lekker. Ik ga dit zeker uitproberen. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten