Pittige curry met sperziebonen

Na de Hollandse hutspot nu weer een 'uitheems' gerecht, waarvoor je trouwens geen vreemde ingrediënten nodig hebt. Ik zie ook vaak recepten waarbij de ingrediënten zo onbekend zijn, dat ik dat gewoon niet handig vind. Er blijft dan van alles over, en daar houd ik niet van...
Onderstaand recept komt van smulweb.nl (beetje aangepast natuurlijk) en bevat allemaal bekende ingrediënten, die je vermoedelijk wel in de kast hebt staan. Ik gebruik de hot curry van AH, deze vind ik erg lekker.

Ingrediënten voor 4 personen:
350 gram kipfilet in kleine blokjes
1 rode ui
1 witte ui
3 tenen knoflook
4 hardgekookte eieren
2 el roomboter
2 a 3 eetlepels pittige kerriepoeder (Hot curry van AH)
500 gram panklare sperziebonen
2 dl kippenbouillon
gemalen rode chilipeper
1 klein bekertje creme fraiche

Bereiding:
Pel de eieren en  snipper de uien en knoflook. Verhit de boter en bak de kip in ongeveer 5 minuten bruin. Bak de ui met de knoflook en het kerriepoeder al omscheppend 1 minuut mee. Voeg de sperziebonen, de bouillon en wat chilipeper toe en stoof alles in 20 minuten gaar. Voeg 10 minuten voor het einde van de bereidingstijd de creme fraiche en de eieren toe. Gebruik wat meer bouillon als je wat meer saus wilt, bindt dan eventueel met wat maizena. Serveer met rijst.

Reacties

  1. Hallo Martine!

    Ik heb dit recept vanavond gemaakt, maar ik vond het helaas erg weinig smaak hebben. (Ik had ook niet specifiek deze hot curry omdat ik niet bij de Albert Heijn kom.) Mijn dieet is gelukkig nog niet zo streng, dus ik heb er wat ketjap en sambal bij gedaan om het wat meer smaak te geven.

    Heb je een idee om dit gerecht wat meer smaak te geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Martine!

    Ik heb dit recept vanavond gemaakt maar ik vond helaas dat er erg weinig smaak aan zat. (Ik had ook niet precies deze hot curry, omdat ik niet bij de Albert Heijn kom.) Mijn dieet is nog niet zo streng dus ik heb er wat ketjap en sambal bij gedaan om het wat meer smaak te geven.

    Heb je een idee om dit gerecht zonder extra zout wat meer smaak te geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Robert-Jon,
    De hot curry bestaat uit gewone kerrie, aangevuld met koriander, peper, mosterdzaad, komijn, piment, nootmuskaat, venkelzaad en lavas.
    Deze kruiden kun je, naast kerrie, natuurlijk ook zelf toevoegen als je die wel hebt. Je moet dan even experimenteren met de hoeveelheden. De eerstgenoemde zit er overigens het meest in, en de laatste het minst.
    Sambal maakt het gerecht pittiger, maar bevat wel flink wat zout. Natriumarme ketjap is zoet, dus die lijkt me ook niet zo geschikt.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
    Groetjes van Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Martine,

      Dat verklaart een hoop! Ik had gewoon kerrie poeder gebruikt, en daar zit veel minder smaak aan. Ik heb nu bij mijn supermarkt ook een potje Hot Curry gevonden met een zelfde soort mix er in, dus ik zal het nog eens proberen!

      Groeten, Robert-Jon

      Verwijderen
  4. Ziet er ontzettend lekker uit! Ik zie er zomaar andere dingen bij: perzikken, banaan, ananas en natuurlijk venkel, paprika... Ik ga het vanavond zo proberen. Ik heb niet alle kruiden, maar kom denk ik een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten