Hete Bliksem - Appelstamppot

Dit recept werd als gastblog geplaatst op de blog Kostbaar,

Hoewel we al even mochten ruiken aan de lente, lijkt het nu weer helemaal winter. Daarom nog een keer een echte, Hollandse winter-klassieker: Hete bliksem. Op de Veluwe wordt deze stamppot al heel wat generaties gegeten, en recepten worden binnen de familie doorgegeven. Ondanks mijn passie voor koken, maak ik hete bliksem nooit zelf. Mijn moeder kan dit namelijk zó goed, dat ik, zolang het kan, dit gerecht het liefst bij haar eet…
Gelukkig ben ik wel in het bezit van het recept en later kan ik het dus ook zelf maken en weer doorgeven…

Ingrediënten:
1 kg geschilde kruimige aardappels
2 kg zoete appels
2 zure appels (goudrenetten)
1 stukje zuurkoolspek
1 el suiker
1 bouillonblokje
snufje peper
snufje piment
snufje kardemom
1 rookworst
1 el roomboter

Bereiding:
Schil de appels. Verwijder de klokhuizen en snijd parten van de appels.
Doe de geschilde aardappels met het zuurkoolspek in een grote pan en vul met koud water totdat de aardappels bijna onder staan. Breng aan de kook. Voeg na 10 minuten de appels toe en laat opnieuw 10 minuten doorkoken.
Verkruimel nu in het kokende water het bouillonblokje.
Voeg de suiker en kruiden toe (piment, peper en kardemom) en leg een klontje roomboter bovenop. Zet het deksel schuin op de pan en laat op laag vuur nog 1,5 uur zachtjes pruttelen. Controleer regelmatig of de aardappels niet droogkoken. Voeg zo nodig een scheutje kokend water toe. Leg het laatste halfuur de rookworst op de stamppot, zodat deze goed warm kan worden.
Verwijder de worst en het zuurkoolspek en stamp alles goed door elkaar.

In plaats van de traditionele rookworst kun je ook een uitgebakken speklapje serveren bij de hete bliksem. Ook een Hollands lapje draadjesvlees is heerlijk. Probeer en varieer!

Reacties

  1. Ha Martine
    Weer een nostalgisch receptje
    Heerlijk...m`n moeder droogde altijd appels en die werden ervoor gebruikt
    Ik gebruik de "verse" appels...
    Tijd geleden dat ik het heb gemaakt
    Zal het van de week zeker weer eens eten
    Groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten