Kipspiezen met sesamzaadjes

Waar zouden we zijn zonder 24Kitchen? Voor mij is deze zender een onuitputtelijke bron van lekkere recepten. Met name bij 'De makkelijke maaltijd' hebben ze vaak recepten die mij erg aanspreken omdat er meestal met verse producten wordt gekookt.
Onderstaand recept maakte ik naar aanleiding van een recept van Mounir. Hij gebruikte kalkoenfilet, maar omdat ik kipfilet in huis had nam ik dat...


Ingrediënten:
400 gram kipfilet
3 teentjes knoflook
1 citroen
1 el Ras el hanout van Original Spices
2 el olijfolie
100 gram sesamzaadjes
1 ei
zout

Bereiding:
Pel en snijd de knoflook fijn.
Snijd de kipfilet in gelijke blokjes van ongeveer 4 bij 4 centimeter. Omdat de filets niet vierkant zijn, zal dit niet helemaal lukken :-) Probeer de stukjes kip ongeveer even groot te maken, zodat ze even gaar worden.
Meng de knoflook met het sap van de citroen, ras el hanout en blokjes kip. Voeg zout naar smaak toe.
Het is het lekkerst om de kip al een dag van te voren te marineren, maar 10 minuten in laten trekken kan ook.

Haal de kip uit de marinade en dep licht droog met keukenpapier.
Klop een ei los en strooi de sesamzaadjes op een bord.
Wentel de stukjes kip eerst door het ei en dan door de sesamzaadjes. Rijg de filet aan de satéprikkers.
Verhit een scheutje olie en een pan en bak de spiezen om en om in circa 10-15 minuten gaar.
Maak de olie niet te heet, want dan verbranden de sesamzaadjes. Het moet echter wel heet genoeg worden om een krokant laagje om de spiezen te krijgen! Spelen met vuur dus...

Reacties