Gebakken aardappels van 'Tante Els'

De gebakken aardappels van 'mijn tante Els' zijn werkelijk onovertroffen. Als kind at ik deze aardappels af en toe bij haar en ik weet nu nog hoe ik met grote ogen stond toe te kijken als ze deze aardappels stond te bakken. Dikke plakken nieuwe aardappel gleden in een grote koekenpan met veel boter, en glommen je dan toe... Heerlijk!
Helaas leeft mijn tante niet meer en kan ik haar 'geheim' niet meer achterhalen. Toch doe ik zelf verwoede pogingen om mijn aardappels nét zo lekker krijgen.
Wellicht was haar geheim dat ze als boerin de aardappels ook zelf rooide?



Ingrediënten:
5 flinke nieuwe vastkokende aardappels
50 ml zonnebloemolie
50 gram roomboter

Bereiding:
Borstel de aardappels onder de kraan goed schoon. Zet een pan met water op en doe de aardappels erbij als het water kookt. Laat de aardappels ongeveer 8-12 minuten koken, beetje afhankelijk van de grootte van de aardappels.
Laat ze afkoelen en snijd er daarna dikke plakken van, van ongeveer ½ tot ¾ cm.
Gebruik meerdere koekenpannen, want de aardappels mogen elkaar in de pan niet overlappen. Verdeel de boter en olie over de pannen en verhit. Bak nu de aardappels aan beide kanten tot ze krokant zijn van buiten en helemaal gaar en zacht van binnen.

Leg de aardappelplakken vanuit de pan op een bord met keukenrol, om het overtollige vet te verwijderen. Er blijft ook behoorlijk wat vet/boter achter in de pan, zeker als je vastkokende aardappels gebruikt. Hoe bloemiger de aardappel, hoe meer vet ze zullen opnemen!

Tip: Lekker met sla en gekookte eieren... En nog low budget ook!

Reacties

  1. Lekkerrrrrrr Martine
    ik kom bij je eten hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh lekker ook een tip.
    Na het koken doe ik de aardappelen schijven bestrooien met paprika poeder en Italiaanse kruiden, zalig is dat.
    Alleen kan je ze na het bakken niet droog maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook lekker Nel, ga ik zeker een keertje proberen! Dan maar ietsje vetter ;-)

      Verwijderen
  3. Zien er heerlijk uit, die aardappels van tante Els, Martine!
    Onlangs heb ik je gemaild, maar de mail kwam retour...klopt het email adres op je site?
    Hoop dat het goed met jullie gaat!!

    Hartelijke groetjes, Alie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      Inderdaad is er een probleem met mijn mail, dat heb ik dus vandaag ontdekt!! De mail wordt gewoon 'gehaald', maar dus niet naar de goede mailbox verstuurd. Erg raar, en ik ben ermee bezig!
      Ik vond al wel dat ik érg weinig mail kreeg deze zomer :-(

      Verwijderen

Een reactie posten