Gezonde quinoa-appeltaart

Misschien heb je nog nooit gehoord van quinoa, of kook je er juist al regelmatig mee. Deze appeltaart kan natuurlijk bij de koffie worden geserveerd, maar kan ook prima als ontbijt of dessert worden gegeten. Als je de taart zoeter wilt hebben kan er aan het beslag meer honing worden toegevoegd.

Een stukje theorie:
Quinoa i een van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant die al 5000 jaar geleden op extreme hoogtes in het Andesgebergte werd verbouwd door de roemruchte Inca's. De naam 'quinoa' [spreek uit: kien-wa] betekent 'moedergraan' of 'supergraan'. Quinoa is echter geen graansoort, maar een plant.

Quinoa is rijk aan voedingsvezels, hoogwaarde eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als magnesium, ijzer en koer. Daarnaast is quinoa ook glutenvrij en dus uitstekend te gebruiken voor mensen met glutenintolerantie of mensen die gevoelig zijn voor tarwe. Door de hoge voedingswaarden is quinoa en lekker en gezond alternatief voor rijst, couscous, pasta en aardappelen.

Ingrediënten voor 8 taartpunten:
2 grote appels
5 eieren
150 gram quinoameel
100 gram sojamelk ongezoet
1 tl bakpoeder
1 el honing
1 tl kaneel
25 gram havermoutvlokken

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170 °C.
Breek de eieren boven een kom en klop ze los. Voeg het quinoameel, de sojamelk, de honing en het bakpoeder toe en meng met een mixer (of de hand) tot een glad deeg.
Was de appels en snijd ze in vieren. Verdeel ieder kwart in 3 of 4 plakken en beleg daarmee de bodem van een quiche-vorm of ovenschaal. Verdeel de kaneel over de appels. Giet het beslag erover. Strooi de havermoutvlokken over de taart.
Bak de taart 40 minuten.

Tip: Garneer de taartpunten met een dot ongezoete slagroom of zure room...

Reacties

  1. Haaa Martine, dat ziet er lekker uit!
    Maar.. ik doe niet aan soja(melk), kan ik het met kokosmelk of amandelmelk ook ze lekker maken denk je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor Alexandra, dat kan prima. En als je zeer sappig fruit hebt kun je het zelfs weglaten. Eventueel een scheutje kokosolie erbij... Jammie!

      Verwijderen
  2. Wat een leuk recept, ik ga het een keer maken!
    Alleen moet ik dan nog quinoa meel halen, ik wist niet eens dat dat bestond.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gevonden bij de natuurvoedingswinkel Anita, erg lekker!
      Ik hoor graag wat je van de taart vindt.

      Verwijderen
    2. Het recept weer terug gevonden via de receptenindex.

      Quinoameel is behoorlijk prijzig zag ik toen ik op zoek ging
      dus heb het laten staan ;(

      Verwijderen
    3. Klopt Anita, jammer hè? Wellicht is boekweitmeel een goedkoper alternatief voor je? Ook gezonder dan tarwe en veel minder duur!

      Verwijderen
    4. Ik heb net quinoa van de aldus fijngemalen in de keukenmachine tot meel.... Melk ipv sojamelk.... Ben benieuwd of het zal lukken.... Groetjes Thea

      Verwijderen
  3. ik kwam u profile tegen via andere blogger...ik lees graag en zal zeker meer gaan bezoeken....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh jee wat maak je me nou, dit is volgens mij wel heel erg lekker ik heb appels Hmmm eens kijken of ik er tijd voor vind dit weekend want langer wil ik eigenlijk niet wachten, liefst nam ik nu een stukje bij de thee...geweldig idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb gisteren de taart gemaakt. Het deeg werkt goed, alleen de smaak en geur van de quinoameel vind ik persoonlijk niet zo lekker. Misschien een andere keer uitproberen met andere (glutenvrije) meelsoorten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je de taart gemaakt hebt! Ja, dat zijn inderdaad persoonlijke voorkeuren... Amandel- of hazelnootmeel misschien een optie?

      Verwijderen
  6. 4 januari appeltaart gemaakt. Razend enthousiast. Nu staat er een variant met bosbessen in. Ik doe er ook een scheutje vanillebourbon bij Voor wie quinoameel te duur is. Schaf eenmalig koffiemolen aan en maal zelf. Ook andere zaden maal je makkelijk in een koffiemolen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook in een keukenmachine kun je quinoa (of noten) vermalen tot meel. Een stuk goedkoper inderdaad!
      Leuk dat je zo enthousiast bent over de taart.

      Verwijderen
  7. Hoi Martine,
    Ik ben heel blij met je blog, en wil graag deze appeltaart gaan proberen. Ik heb echter geen quinoameel, zou ik dit 1:1 kunnen vervangen door boekweitmeel?
    En nog een andere vraag: heb jij ook een eigen kookboek volgens het Gok principe?
    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith,
      Vermoedelijk gaat boekweitmeel ook goed, qua structuur lijkt dat wel wat op quinoameel. Gewoon proberen dus :D
      Mijn boek 'Natuurlijk samen koken' bevat allemaal recepten die geen zuivel, tarwe en suiker bevatten. Er staan koolhydraatarme recepten in het boek, maar ook recepten die heel geschikt zijn voor je uurtje.
      Je kunt het boek bij mij bestellen, je krijgt dan een gesigneerd exemplaar thuisgestuurd. Mail me als je dat wilt op info@dekeukenvanmartine.nl

      Verwijderen
  8. Hoi, wat kan ik ipv de havermout nemen? Mijn man mag geen havermout

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten