Hazelnoot-pruimentaart

Vorige week was ik met manlief in de buurt van de Duitse grens. Natuurlijk kon ik het toen niet laten, en moest er in Duitsland 'geshopt' worden. Als ik wil shoppen, wil ik vaak naar een supermarkt, en niet naar kleding- of schoenenwinkels... De foodies onder jullie herkennen deze wens vast wel!

In Meppen vond ik een grote supermarkt waar ik mijn geluk bijna niet op kon. Voor veel minder geld dan in Nederland kocht ik daar een grote voorraad notenmeel, waaronder hazelnootmeel.
Heerlijk om mee te bakken, koolhydraatarm en voedzaam. Fruit bevat natuurlijk wel koolhydraten!


Van een vriendin kreeg ik een maaltje rijpe pruimen, vers uit de boomgaard... Je snapt nu dus wel hoe deze taart tot stand is gekomen!
Bij mij werd de taart aardig 'nat' door het vocht van de grote rijpe pruimen. Niet mooi als je gaat snijden, wél lekker!
Serveer de stukjes taart in zo'n geval in een schaaltje, schep het vocht eroverheen en zeg dat het zo hoort. Een dot slagroom erop en niemand klaagt... Wedden?

Ingrediënten:

1200 gram verse pruimen
200 gram hazelnootmeel/amandelmeel
50 gram sojamelk ongezoet
5 eieren
1 tl bakpoeder
stevia naar smaak



Bereiding:

Verwarm de oven voor op 170 °C.
Was de pruimen, halveer ze en verwijder de pitten.
Bedek de bodem van een (ingevette) ovenschaal met de halve pruimen. Wanneer je pruimen over hebt kun je deze nog een keer halveren en over de eerste laag pruimen verdelen.
Breek de eieren in een grote kom. Voeg het meel, de sojamelk en de bakpoeder toe en mix tot een glad beslag. Doe er naar wens en smaak vloeibare stevia doorheen.
Bak de taart 40-50 minuten, afhankelijk van de hoogte van je ovenschaal.


Reacties

  1. Zou deze taart ook in de airfryer kunnen .
    En zo ja hoe lang denk je.
    BVD Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Het is een vrij platte taart dus je hebt een flinke vorm nodig. In mijn airfryer past dat echt niet. Misschien als je er kleine bakjes van maakt? Dan moeten ze wel 20 minuten op 160 graden of zo denk ik. Kwestie van uitproberen vrees ik :D

      Verwijderen

Een reactie posten