Goud van oud: Koolhydraatarme 'muesli'

Koolhydraatarme muesli
In de supermarkt kun je soms kiezen uit wel 25 soorten muesli...
Muesli met fruit, met noten, met chocolade, met .... Vul zelf maar in.
Veel van deze soorten muesli bevatten echter ook suiker. Sinds ik ervaren heb wat deze suiker met mijn lijf doet (HONGER!) ben ik mijn eigen muesli gaan maken.
Eigenlijk is onderstaande mix geen muesli, er worden namelijk geen granen gebruikt. Wél gebruik ik allerlei pitten en zaden die bomvol vezels zitten. Vezelrijke pittenmix zou dus een betere benaming zijn...
De speculaaskruiden geven de mix wat extra smaak, maar je kunt ze ook weglaten.
Wanneer ik  2 eetlepels van deze mix met 100 gram Griekse yoghurt combineer kan ik hier de hele ochtend op teren zonder honger. Een aanrader!

Veel ingrediënten bestel ik bij de Body&Fitshop!


Ingrediënten:

100 gram zonnebloempitten
100 gram pompoenpitten
100 gram gebroken lijnzaad
50 gram sesamzaad
200 gram gemengde ongebrande noten
35 gram kokosolie
1 el speculaaskruiden (optioneel)


Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160 °.
Maal de noten grof in een keukenmachine. Doe alle droge ingrediënten bij elkaar in een grote kom. Verwarm de kokosolie licht zodat hij smelt en schep het door de mix.
Leg een vel bakpapier op een bakplaat en verdeel de mix erover.
Rooster het geheel 40 minuten en schep de mix halverwege een keer om. Laat afkoelen en bewaar in een goed afgesloten trommel of pot.

Tip:
Natuurlijk samen koken
Aan de mix voeg ik nog 10 gram psyllium/inuline toe. Dit zijn extra vezels voor een goede spijsvertering. Het wordt verkocht bij apotheek en drogist onder de naam colonclean/psylliumvezels.
Wil je nog wat langer met de muesli doen en hem iets voordeliger maken? Dan kun je nog 50 gram haverzemelen toevoegen aan de droge ingrediënten. Let op, de muesli is dan niet meer glutenvrij.

Een soortgelijk recept vind je ook in het hoofdstuk 'koolhydraatarm' van het kookboek Natuurlijk samen koken, waaraan ik heb meegewerkt. Het recept is echter niet hetzelfde! Bovenstaand recept is minder luxe... 

Reacties

  1. Goedemorgen Martine, de link naar het kookboek werkt niet goed. Je komt niet uit bij het kookboek, maar bij: Lucovitaal Magnesium 400mg Citraat
    M.vr. gr. Monique Krikke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Martine, wanneer voeg je de psylliumvezels toe? Voor het bakken? Of bij de mix dus 10 gram op de hele klaargemaakte pot? Of bij de portie die door de gy gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Martine, kun je ook psyllliumvezel ( vlozaadvezel poeder van jacob hooy) gebruiken?
    Dit is wel een andere structuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het lijkt me dat dat wel kan. Het blijft toch 'los' in de muesli. Gewoon proberen!

      Verwijderen
  4. Hoeveel musli doe je dan in de yoghurt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe lang is dit houdbaar? Zojuist gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een weckpot die goed afsluit zeker 2 maanden. Je proeft het vanzelf als het muf wordt, maar ik kom daar nooit aan toe. Dan is het op!

      Verwijderen

Een reactie posten