Prei carbonara

Dit recept is zó simpel dat het eigenlijk geen naam mag hebben... Maar ja, dan hebben jullie natuurlijk geen idee wat voor soort recept dit is. Ik heb er dus tóch maar een naam aan gegeven: Prei carbonara.

Ik weet dat dit geen echte carbonara is, het komt er zelfs niet in de buurt. Maar bij de combinatie van room, spek en kaas denk ik aan carbonara en daarom heb ik het gerecht zo genoemd.
De variant met pasta is bij me de meeste mensen wel bekend, maar deze is dus zonder pasta maar met prei. Een heerlijke lunch die past in een koolhydraatarm dieet, maar ook een heerlijke saus voor over de pasta als je wél koolhydraten wilt eten.



Ingrediënten voor 2 personen:

500-600 gram prei in zeer dunne ringen
100 gram gerookte spekblokjes
100 gram geraspte pittige kaas
150 gram crème fraîche
2 tenen knoflook
peper

Bereiding:

Verwarm een hapjespan en bak hierin de spekjes. Snipper de knoflook en bak deze twee minuutjes mee. Doe de prei erbij als de spekjes vrijwel klaar zijn. Er is nu vermoedelijk genoeg vet uit de spekblokjes gekomen om de prei in te bakken. Voeg zo nodig een scheutje olijfolie toe. Bestrooi de prei royaal met peper.
Bak de prei nu met het spek tot de prei gaar is. Voeg de crème fraîche toe en vermeng dit goed. Roer nu rustig de kaas erdoor zodat deze kan smelten. Voeg naar smaak nog wat zout toe.
Om de saus wat dunner te maken zou je nog wat water kunnen toevoegen maar meestal komt er voldoende vocht uit de prei!

Eet smakelijk!

Reacties

  1. Dank je wel voor dit recept klinkt erg lekker dus die gaat hier zeker een keer op tafel komen.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corina,
      Laat je nog even weten wat je van het recept vond? Ik vind het altijd erg leuk om te horen hoe het gesmaakt heeft :D

      Verwijderen
  2. Ja, dit is zo simpel dat ik er nog nooit opgekomen ben :) Ik kook graag met zure room en ik hou van prei... ga het van de week doen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eenvoudigste gerechten zijn soms het lekkerste Marja! Ik hoor graag hoe het gesmaakt heeft.

      Verwijderen
  3. Lijkt me erg lekker, ga ik maken, recept isgemakkelijk voor 1 persoon te maken! Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu al twee keer gemaakt. Het is heerlijk. Morgen maak ik het nog een keer voor het hele gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er lekker uit, ik ga het morgenavond zeker klaarmaken. Ben benieuwd of t ook zo smaakt als t eruit ziet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ga m nu voor de 2de keer maken....echt heerlijk !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm dit ziet er heerlijk uit. I
    Het staat al op het boodschappenlijstje en ik ga het gelijk vanavond proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was echt heerlijk. Een echte aanrader en zeker voor herhaling vatbaar. Dankjewel voor dit heerlijke recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wat was dit recept lekker! De pasta mis je totaal niet. Heb hem bij mijn favoriete recepten opgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echte verwennerij hè? Kaas, room en spek, wat wil een mens nog meer!

      Verwijderen
  10. Wat een heerlijk gerecht
    Vanavond weer op t menu
    Echt genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toevallig liep ik tegen dit recept aan,
    Ik ga dit vanavond weer eens maken, deze keer met courgetti ipv prei.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met courgette is het vast óók heel lekker! Eet smakelijk alvast

      Verwijderen

Een reactie posten