Gehaktkruiden

Kruidenmengsels maken vind ik erg leuk om te doen. Als ik een potje kruidenmix koop, mist het vaak net een bepaald smaakje dat ík belangrijk vind, of een specerij die ik niet zo lekker vind overheerst. Daarbij is het leuk om te variëren. zodat je gehaktbal dan eens een Oosters tintje heeft en dan weer eens een Mediterraans...

Zout voeg ik niet toe aan de mix, omdat ik dat op het moment van bereiding pas doe. In plaatst van zout neem ik ook wel eens een scheutje sojasaus,  ketjap of pikante mosterd om mijn gehakt nog specifieker op smaak te brengen.

Ingrediënten:
3 tl nootmuskaat
2 tl gemberpoeder
2 tl gemalen witte peper
2 tl knoflookpoeder
2 tl uienpoeder
2 tl paprikapoeder
1 tl foelie
1 tl korianderzaad
½ tl gemalen rode peper (pittig!)

Bereiding:
Gebruik een vijzel en/of rasp om de ingrediënten fijn te malen. Wanneer je alleen poeders gebruikt kun je alles direct door elkaar scheppen.
Bewaar de kruiden op een donkere plaats in een afgesloten pot.

Tegenwoordig zijn er hele mooie kruidenpotjes te koop!

Reacties

Een reactie posten