Havermout

Havermout is hot. Geen wonder, want het is voedzaam, makkelijk en erg gezond.
Havermout bevat veel vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. Door de oplosbare vezels zwelt de havermout in je darmen flink op en heb je er lang een vol gevoel van. Daarom is het zo’n geschikt ontbijt om de ochtend zonder rammelende maag door te komen.
Havermout bevat goede, complexe koolhydraten, die er dus niet voor zorgen dat je suikerspiegel direct na het ontbijt de lucht inschiet.

Van nature is havermout glutenvrij. Wel wordt het vrijwel altijd verwerkt in fabrieken en molens waar andere granen worden verwerkt. Soms wordt er specifiek op de verpakking vermeld dat de hele productlijn van een merk glutenvrij is.

Sommige mensen vinden havermout saai... Tsja... Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je met de havermout doet. Er zijn volop lekkere en gezonde smaakmakers die van je havermout echt een ontbijtfeestje maken. In dit recept gebruik ik rozijn, kaneel en honing.
Maar ook fruit of noten geven veel smaak aan je havermout.

Omdat ik in dit recept de havermout met water bereid, voeg ik een klein klontje roomboter toe. Dit zorgt voor extra smeuïgheid. Wil je helemaal geen zuivel gebruiken? Een scheutje kokos- of lijnzaadolie is ook erg lekker!

Ingrediënten voor een stevig ontbijt voor 2 personen:
1 mok havermout (90 gram)
2 mokken water (500 ml)
20 gram roomboter
40 gram rozijnen
kaneel en honing naar smaak

Bereiding:
Doe de avond voordat je het wilt eten de havermout en het water samen in een pannetje. Zet het met een deksel erop in de koelkast. De havermout heeft nu tijd om te weken.
Zet 's ochtends het pannetje op het fornuis, voeg de roomboter toe en maak de havermout op middelhoog vuur rustig warm. Blijf roeren, het koekt snel aan!
Schep de havermout in een diep bord of schaaltje en garneer naar wens met de rozijnen, honing en kaneel.

Reacties

  1. Ik eet nu sinds zo'n jaar elke ochtend een kom havermout en ik merk echt verschil met toen ik gewoon een sneetje brood had. Nu moet ik mezelf er gewoon aan herinneren om even iets te eten om 10 uur terwijl mijn maag eerder om 9 uur alweer begon te rommelen. Het is gewoon echt een heel goed en stevig begin van de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je site bij mijn favorieten gezet, want ik eet graag, dus als ik wat zoek, dan kan ik hier altijd even kijken of jij er iets mee gemaakt hebt.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En wanneer voeg je de roomboter toe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, foutje! Zodra je de havermout gaat opwarmen voeg je de roomboter toe. Ik heb het ook in het recept vermeld nu. Dank voor je oplettendheid!

      Verwijderen
  4. Havermout is echt heerlijk. Maar nu het zo warm is, is het ook lekker om het koud en ongekookt te eten.
    Want havermout hoeft niet gekookt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten