Groene smoothie - Ideaal bij vermoeidheid

Als klein kind was ik een zeer slechte eter. Niet omdat ik heel kieskeurig was en veel dingen niet lekker vond, maar omdat ik vaak gewoon te moe was om goed te eten. Het liefst at ik dingen waarop niet heel veel gekauwd hoefde te worden, zoals bijvoorbeeld soep of appelmoes.
Nog altijd zijn er momenten waarop ik bijna te moe ben om (te koken en) te eten. Vaak kies ik dan voor een maaltijdsoep uit de vriezer, maar ook neem ik tegenwoordig graag een groene smoothie.
De basis van een groene smoothie bestaat uit fruit en (groene) groenten. Dit gemalen in een krachtige blender geeft een heerlijke, gezonde drank. Hoe meer fruit je gebruikt, hoe zoeter de smoothie wordt.
Begin bij de eerste smoothie dus met veel fruit en een handje groenten, en gebruik iedere keer iets meer groenten en wat minder fruit. Op deze manier wen je langzaam aan de smaak van de gemalen groenten.
Bij kinderen werkt dit perfect! Ze zullen in het begin niet merken dat er groente inzit! Wanneer je de hoeveelheid langzaam aanpast, krijgen ze dus ongemerkt steeds iets meer groente binnen.


Onderstaand recept bevat spinazie, banaan en kiwi, maar de mogelijkheden om te variëren zijn eindeloos. Denk aan alle soorten sla, komkommer, andijvie, Chinese kool, avocado of voor de gevorderden zelfs rauwe boerenkool. Het kan allemaal.
Ook in de soorten fruit kun je heerlijk variëren. Gebruik appel, peer, aardbeien, frambozen, ananas of mango. Gebruik zoveel mogelijk de eetbare schil van het fruit, dat zorgt voor extra voedingsvezels. Experimenteer en vind je eigen favoriete combinaties.

Naast groenten en fruit kun je eventueel nog noten, eiwitpoeder (zonder suiker en zoetstoffen) of kokos(melk) toevoegen.

Ingrediënten voor 2 grote smoothies:
100 gram verse spinazie
2 bananen
2 kiwi’s
200-250 ml water

Tip: Voeg naar smaak een scheutje honing of wat vloeibare echte stevia toe (te koop bij de natuurvoedingswinkel).

Dit blogbericht verscheen in maart 2015 in Sinus, het contactblad van de Patiëntenvereniging Aangeboren Hartafwijkingen.

Reacties

  1. Goed idee om kiwi in combinatie met spinazie te gebruiken.
    Ik ben zelf geen liefhebber van groenten, maar dat zure van de kiwi kan de smaak wel wat 'verdoezelen' of maskeren :) Dat ga ik zelf eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig idee om kinderen zo meer groenten en fruit te laten eten! Mag het ook echt rauwe spinazie zijn voor kinderen? Of andere rauwe groenten? Als het goed tegen vermoeidheid is ga ik het ook zeker proberen! Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten