Koolhydraatarme zoete ontbijtrepen

Wanneer mensen horen dat ik (bijna) nooit brood eet, vragen ze altijd direct waarmee ik dan ontbijt en lunch. Voor hen is brood nog altijd de meest logische keuze. Niet vreemd, want zo hebben we het allemaal nog geleerd! Het Nederlandse woord 'broodnodig' is niet voor niets ontstaan. Toch is er gelukkig volop keuze, óók als je koolhydraatarm wilt ontbijten.

Uit praktische overwegingen was ik nog op zoek naar een ontbijtreep, gewoon omdat ze zo handig zijn om mee te nemen. Ook nu de gezondheid ernstig te wensen over laat, is het soms makkelijk om snel iets uit de kast te kunnen pakken. Dat 'iets' moet natuurlijk wel verantwoord zijn!
Na een paar experimenten kwam ik tot deze zoete ontbijtreep, die in een afgesloten trommel enkele dagen houdbaar blijft.

In deze repen gebruik ik sukrin, een koolhydraatarm alternatief voor suiker. Je kunt het ook vervangen door stevia óf helemaal weglaten. De repen worden dan vanzelfsprekend iets minder zoet.
Wanneer je de sukrin door honing/palmsuiker/kokosbloesemsuiker vervangt is de reep niet meer koolhydraatarm. Experimenteer hiermee en bepaal wat past in jouw voedingspatroon!


Ingrediënten voor 6 repen (3 maaltijden):

100 gram hazelnoten
60 gram kokosolie
20 gram tarwezemelen
15 gram geraspte kokos
10 gram cacaopoeder
30 gram No Sugar/Sukrin
1 ei
5 - 10 gram psyllium-innulinevezels (optioneel, hoe meer je gebruikt, hoe droger de reep wordt.)

Bereiding:

Smelt de kokosolie en hak de hazelnoten in kleine stukjes. Meng alle ingrediënten door elkaar en druk het stevig op de bodem van een kleine cakevorm (20 cm). Strijk de massa met de bolle kant van een natte lepel goed glad.
Bak de koek 25 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C. Bovenop de koeken bruist nu nog de kokosolie, deze trekt er tijdens het afkoelen vanzelf in.
Laat koud worden in de vorm en stort de koek op een snijplank. Snijd hem in zes stukken.

Tip: Zorg dat je ook voldoende drinkt als je de psylliumvezels toevoegt aan de reep!

NB: Bij sommige mensen reageert de suikerspiegel toch op stevia en sukrin, waardoor ze weer snel honger krijgen. Is dat bij jou het geval? Laat de sukrin dan achterwege!

Erithritol kan klachten geven bij niet goed werkende nieren. Nierpatiënten kunnen aan hun arts vragen of ze het kunnen gebruiken.


Reacties

  1. kan dit in de vriezer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik heb het niet geprobeerd! Gewoon proberen, vaak gaat het prima!

      Verwijderen
  2. Ik haal het recept net uit de oven, alleen "drijft" de reep in de kokosolie!
    Ik heb de kokosolie in vaste vorm afgemeten.
    Klopt dit of doe ik iets niet goed?
    Groet, Davine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Davine,
      De kokosolie trekt er nog tijdens het afkoelen, afgieten had dus niet gehoeven. Ik heb het in de bereidingswijze even toegevoegd. Dank je wel!

      Verwijderen
    2. Ik heb het ook niet afgegoten hoor, dacht is even zien wat er gebeurt.
      Maar je schrikt er wel even van vandaar mijn vraag.
      Nou nog even geduld en dan proeven☺
      Denk dat ik m ook is met pecannoten ga proberen.
      En zou voor een oranje recept zoeten met banaan nog een optie zijn denk je?
      Groetjes!

      Verwijderen
    3. Leesfoutje van mij :D Gelukkig zit de olie er nog in, het maakt de reep smeuïg. Een geprakte banaan door het mengsel lijkt me heerlijk! Zou het zeker proberen als ik jou was. Ook prima geschikt als fase 2 ontbijtje :-)

      Verwijderen
  3. Ziet er lekker uit. Toch maar eens proberen. Martine, gebruik je rode of paarse Sukrin?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De rode sukrin heb ik gebruikt. Van de paarse kun je minder gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mij het meeste opvalt is dat de ingrediënten behoorlijk duur zijn. Dan maar een ei in de ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarin hebben jullie gelijk Deborah en Ronald! Er staan ook heel veel heerlijke recepten met ei op mijn blog. Je zou de repen al goedkoper kunnen maken door pinda's te gebruiken in plaats van hazelnoten.
      Op het níet meer kopen van koek en snoep kun je overigens behoorlijk besparen!

      Verwijderen
  6. Deze repen zijn snel gemaakt!
    En het ruikt zo lekker, wanneer ze in de oven staan.
    Ze smaken afgekoeld heerlijk en zijn goed vullend.
    Ik bewaar ze in de diepvries, gaat prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marina! Leuk om te horen dat de repen zo in de smaak vallen.

      Verwijderen
  7. Deze wil ik graag eens testen. Ik mag alleen geen gluten, wat zou ik ipv de zemelen kunnen doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kan je er ook (vloeibare)stevia in doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb 10 gr 80 % pure chocolade gebruikt kan ik hen dan nog als groen gebruiken. is minder als 2 gr per reep..bijna niet toch??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou voor die paar gram per reep niet moeilijk doen, behalve wanneer je er snel honger op krijgt!

      Verwijderen
  10. Ik heb geen tarwezemelen in huis (ik kom net van de winkel vandaag) kan ik dan ook wat anders gebruiken zoals haverzemelen? Gebroken rogge heb ik ook in huis...

    Gr Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haverzemelen is een prima alternatief. Ze bevatten iets meer koolhydraten dan tarwezemelen maar zitten ook boordevol vezels. En het is maar heel weinig, dus gewoon doen!

      Verwijderen
  11. Bedankt voor het snelle antwoord! Ik ga meteen de keuken in haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoeveel koolhydraten bevat 1 zo'n reep? kun je de psyliumvezels ook vervangen voor fibrex? En door wat kan ik de hazelnoot vervangen? (ik ben allergisch)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf gebruik ik de fibrex eigenlijk nooit, maar ik vermoed dat dat prima kan als ze maar goed fijngemalen is. De hazelnoot kun je in principe vervangen door alle andere noten, dus walnoten, paranoten of wat je maar lekker vindt!

      Verwijderen
  13. Hoi, heb je toevallig uitgerekend hoeveel koolhydraten er in één reep zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat reken ik eigenlijk nooit uit. De ingrediënten passen binnen een koolhydraatarm dieet, dan is het goed.
      Je kunt hier ook lezen waarom ik niet tel:
      http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2015/04/pas-op-je-tellen.html

      Verwijderen
  14. Echt lekker! Ik heb er nog wel wat zout bijgedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat ze in de smaak vielen Mieke! Ja, een snuf zout in een zoet gerecht is vaak lekker.

      Verwijderen
  15. Ik heb de ontbijt repen gisteren gemaakt
    erug lekker een echte aanrader
    martine complimenten voor het recept

    gr Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeanice van der Burgh24 februari 2016 om 10:28

    Ik heb ze gebakken, en ze zijn heerlijk! Zien er lekker uit, en vullen goed! Een blijvertje! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vandaag voor het eerst als ontbijt twee van deze reepjes! Wat een feest!! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als ik stevia weglaat kan ik dan 20 gr pure chocola 85% (3kh erbij doen?) Komt dan op 0,5 kh per reep.. of word het dan oranje? Hoeveel kan er max. bij wil je het groen laten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chocolade (ook 85%) bevat suiker en is daarmee eigenlijk oranje. Ervaar zelf of je dan trek krijgt op de repen! In dat geval zijn ze zéker oranje voor jou. Je kunt ook wat extra cacaopoeder proberen te gebruiken.

      Verwijderen
  19. Hallo Martine,
    Volgens mij is het enorm lekker.
    Weet je toevallig hoeveel calorieën de repen bevatten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liesie,
      Nee, dat weet ik niet. Ik tel geen calorieën meer en dat geeft enorm veel rust. Alle ingrediënten passen binnen een koolhydraatarme maaltijd, en dan is het voor mij goed!

      Verwijderen
  20. hoi Martine,
    ik heb de sukrin weggelaten en voor t opeten laat ik er van sukrin wat stroop op vallen heerlijk. ik doe ze in cakevormpjes dan ziet t er leuk uit en krijg ik er 9 uit en kan dat dan als tussendoortje?
    Gr Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan prima! Ik heb die stroop van sukrin ook, lekker hè?

      Verwijderen
  21. Ik wil vandaag deze repen gaan bakken, maar ik zie net dat ik geen kokosolie meer in huis heb. Wat zou ik daarvoor in de plaats kunnen gebruiken? Roomboter of misschien olijfolie?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb nu 2x deze koek gemaakt. 1x op 20 minuten op 180C en 1x 25 minuten op 160C. De koek blijft hard en krokant, wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, dat is lastig op afstand te zeggen. Gebruik je een cakevorm? Wanneer de vorm veel te wijd is en de koek dus te dun, zouden ze hard kunnen worden. Ze horen overigens wel stevig te zijn, maar zeker niet droog en hard.
      Gebruik je voldoende kokosolie?

      Verwijderen
  23. Martine deze zoete ontbijtrepen zijn top! Ik kom er de ochtend prima mee door.
    Ik heb de hartige repen gisteren gemaakt om als lunch mee te nemen naar m'n werk. Adviseer je er een of twee?
    Groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je complimenten! Als lunch zou ik van de hartige repen zeker twee stuks nemen, eventueel nog belegd met roomboter en kaas. Eet smakelijk alvast!

      Verwijderen
  24. Heerlijk ik heb er mijn eigen twist aan gegeven.
    100 gram gemengde noten
    45 gram kokosolie
    20 gram gebroken lijnzaad
    15 gram geraspte kokos
    10 gram cacaopoeder
    1 grote banaan
    1 ei
    Super lekker! Ik heb het even in de vriezer laten afkoelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke variatie. Niet meer koolhydraatarm door de banaan, maar wel erg lekker denk ik!

      Verwijderen
  25. Hoeveel koolhydraten per reep is dit ongeveer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Bij grip op koolhydraten kennen we een 'groene lijst', waarvan je de producten in principe mag eten totdat je verzadigd bent.
      Er zijn overigens genoeg apps waar je heel makkelijk het aantal koolhydraten kunt uitrekenen, helemaal gebaseerd op je eigen producten!

      Verwijderen
    2. maar dan zou je dus zo aan 2 repen over de 5 gram KH komen??

      Verwijderen
  26. hm heerlijk die zoete repen! afz yvonne7

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb ze ook gemaakt. Ze zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoeveel dagen zijn de repen te bewaren in de koelkast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou ze binnen een dag of 4 opeten óf invriezen. Je kunt ze dan gewoon weer in de koelkast laten ontdooien. Of bevroren meenemen als je een dagje weggaat, dan blijven ze koel tot de middag!

      Verwijderen
  29. ivm glutenallergie mag ik geen tarwe etc. zou je daar ook nog een alternatief voor weten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie, Blogger geeft helaas niet meer door dat er reacties zijn. Je zou boekweitvlokken kunnen vermalen. Ze bevatten wel iets meer koolhydraten maar zijn wel glutenvrij.

      Verwijderen
  30. zouden tarwe kiemen hetzelfde zijn als zemelen? geen idee namelijk in welke winkel ik die zemelen zou kunnen kopen bij de tuinen zijn ze er niet alleen die kiemen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, tarwekiemen zijn wat anders. De zemelen zijn de bastjes om de korrels heen, deze worden niet opgenomen in je darmen. Ik koop mijn zemelen gewoon bij de supermarkt hoor!

      Verwijderen
  31. Heerlijk recept heb er ook een eigen draai aan gegeven door 3 medjouldadels gepureerd erdoorheen te doen en ipv tarwezemelen lijnzaad toegevoegd. Geen sucrisis of andere suikervervanger omdat de dadels zoet genoeg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad zijn dadels een heerlijke vervanging voor zoetstoffen. De repen zijn dan alleen niet meer koolhydraatarm, maar dat hoeft voor jou misschien ook niet ;-)

      Verwijderen
  32. Heerlijk recept. Vandaag gemaakt met macadamia noten en roomboter ipv kokosolie. Is ook heerlijk! ( Maar wel kostbaar met de noten haha)
    Groetjes Monique Krikke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt als een heerlijke combinatie zeg! Jammer dat die noten zo duur zijn hè ;-)

      Verwijderen
  33. Hoi Martine,

    Ik heb zojuist de repen gemaakt. De sukrin heb ik weggelaten, omdat mijn darmen daar in het verleden heftig op hebben gereageerd. Nu vind ik de repen alleen een beetje saai smaken. Is er nog een andere koolhydraatarme manier om wat meer smaak aan de repen te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Saskia,
      Vermoedelijk hebben je darmen gereageerd op de erythritol in de sukrin, en niet op de stevia. Je zou dus wat druppels stevia kunnen gebruiken. Zorg voor échte stevia, en niet voor een flesje/pot waar grotendeels andere zoetstoffen bij in zitten!
      Op mijn productenlijst vind je voorbeelden!

      Verwijderen
  34. Ik heb ze net gemaakt :-) Omdat ik niet genoeg (hazel) noten had, heb ik alles gehalveerd en een deel hazelnoten en een deel pecannoten gebruikt. Ook had ik geen crème fraiche, maar wel roomkaas in huis. Dat dus maar gebruikt. Ik heb de stevia weggelaten en beetje kaneelpoeder eraan toegevoegd. Bij het nuttigen een beetje roomboter op gesmeerd. Ik heb 1 reep bij m'n lunch van een Chinees koolblad met wat rucola, mayo, brie en augurk genomen. kopje espresso na en ik ben weer gelukkig :-)
    De twee repen die ik over heb, neem ik morgen als ontbijt omdat ik dan al om 7:30 uur de deur uit moet. Ideaal!
    Dankjewel voor dit recept!!
    Groet,
    Juliette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie! Dat heb je goed opgelost zeg, met een beetje denkwerk kom je dan een heel eind. Geniet van je laatste repen!

      Verwijderen
  35. Kun je in plaats van tarwezemelen ook haverzemelen gebruiken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Kun je ipv de cacao ook koekkruiden/speculaaskruiden gebruiken?

    Gr. Hellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan niet 10 gram koekkruiden toevoegen, dat is erg veel. Gewoon proberen, er kan vaak meer dan dat je denkt :-D

      Verwijderen
  37. Wat een heerlijk recept Martine. En een welkome afwisseling als lunch of diner.
    Maar voor mij is het ook een prima oplossing voor als een keertje geen volledige maaltijd wil, bijvoorbeeld na het sporten als ik later terug ben dan gepland. Even een reepje en klaar ben ik.
    Bedankt dus voor het recept.

    Groetjes:
    Dirk/Erick/Netperk

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten