Blauwe bessen-yoghurt-ijs

Hoera, het is eindelijk zomer! En wat willen we dan eten? IJS natuurlijk!

Op een warme zomerse dag kan ik zomaar érg zin krijgen in een ijsje. Voor zulke gevallen had ik vroeger altijd waterijsjes in de diepvries liggen. Nu ik me echter heb gerealiseerd hoeveel suiker er in zo'n 'onschuldig' ijsje zit, zitten deze niet langer in mijn diepvries. Een zoet waterijsje betekent voor mij namelijk nog maar één ding: HONGER!
Van suiker krijg je namelijk honger...

Gelukkig zijn er prima, gezonde alternatieven. Sterker nog; dit vruchtenijs is eigenlijk nog veel lekkerder dan waterijsjes uit de diepvries :-)
Wanneer je zoet fruit gebruikt hoef je eigenlijk geen zoetmiddel meer toe te voegen. Bij wat minder zoet fruit vind ik het lekker om het ijs iets zoeter te maken. Dit kan met bijvoorbeeld stevia, met een eetlepel biologisch diksap of met een beetje likeur...
Bij deze laatste twee opties is je ijs natuurlijk niet meer suikervrij :-)



Dit ijs moet je eigenlijk 'vers' eten, dus zo uit de blender... Als je het invriest wordt het keihard en moet je het er dus op tijd weer uithalen!

Ingrediënten voor 4 personen:
300 gram bevroren blauwe bessen
100 gram Griekse yoghurt
1 tl citroensap
 25 gram slagroom
1 zakje stevia

Bereiding:
Vermaal de blauwe bessen in een blender/keukenmachine (die geschikt is voor ijsklontjes) tot kleine stukjes. Voeg nu de yoghurt, slagroom en stevia toe en vermaal het tot zacht, romig ijs.
Garneer het ijs met vers fruit of slagroom...

Tip: Deze staafmixer mét ijscrusher bevalt erg goed.

Reacties

Een reactie posten