Witte kool-hydraatarme nasi

Vandaag weer een recept van mijn vriendin Chantal:

Als je minder koolhydraten eet zijn gerechten zoals nasi niet ideaal.
Nu wordt er tegenwoordig ook 'rijst' van bloemkool gemaakt, maar in dit recept gebruik ik fijn geraspte witte kool. De structuur van de kool lijkt erg op die van gewone rijst en ruikt lekker uitnodigend. Mijn man kwam na zijn werkt thuis en riep direct "Oh lekker, nasi vanavond!"
Dit recept is super snel, smakelijk en voordelig, wie wil dat nou niet?



Ingrediënten voor 4 personen:
3 el olijfolie
1 grote ui
500 gram half om half gehakt
1 kilo witte kool fijn geraspt
3 kleine winterwortels geschild en fijn geraspt
3 el kerriepoeder
Snuf peper
1 tl zout
100 ml water
2 eetlepels limoensap
Optioneel: augurken, 4 porties saté met saus, 4 eieren zachtgekookt of gebakken.

Bereiding:
Snipper de ui fijn. Fruit de ui in de olie gedurende 5 minuten op zacht vuur. Bak samen met de ui het gehakt rul met 2 eetlepels kerrie en het zout en peper. Dit duurt ongeveer 5 minuten op matig vuur.
Rasp ondertussen de wortel en de witte kool fijn, eventueel met behulp van een keukenmachine.
Voeg de kool en de wortel toe met de overige kerrie en het water en bak het geheel nog 5-10 minuten, af en toe roerend.
Schep net voor het serveren nog het limoensap door het gerecht, hierdoor wordt het extra smakelijk.

Tips:
- Wil je graag (ook) een ei bij je eten, bereid de eieren gedurende de kooktijd van de kool.
- Door de wortel te vervangen door bijvoorbeeld prei wordt deze nasi Gok-groen

Alvast smakelijk eten gewenst,
Chantal

Reacties

  1. Dat kan ik (misschien) zelfs nog wel. Donderdag is mijn kookdag, misschien moet ik het dan maar dan.

    Love as Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Laat je weten hoe het smaakte? Ik denk wel dat jij dat kunt :D

      Verwijderen
    2. Ik vond het lekker, maar ik was wel de enige in de familie. Misschien met wat aanpassingen. Over een tijdje nog maar eens proberen.

      Love As Always
      Di Mario

      Verwijderen
    3. Had je het lekker aangekleed met pindasaus en een gebakken ei en zo? Dat maakt het nog lekkerder! :D

      Verwijderen
  2. Wat een geniaal idee. Lekker om eens wat minder koolhydraten te eten. Dit wordt een receptje om te bewaren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik nou ook Sunny mama! Ik heb het zelf ook gemaakt en vond het heerlijk! Echt een gerecht wat hier vaker op tafel gaat komen...

      Verwijderen
  3. Net uitgeprobeerd, heb er een half zakje bami-mix doorgedaan (had ik nog liggen), en heb de wortels en de kool gewoon kleingesneden. Moest daarom wel langer op, maar met saté vonden we het allemaal lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het in de smaak viel! Als de groenten wat grover zijn moet het inderdaad wat langer garen.

      Verwijderen

Een reactie posten