IJsthee

IJsthee van een 'gewoon theezakje'
Wanneer je geen suikerrijke frisdranken én geen chemische zoetstoffen wilt gebruiken, blijft er soms maar weinig over. In een restaurant bestel ik dan zomers eigenlijk altijd spa rood.
's Winters drink ik graag thee. Sinds ik een jaar geleden door Chantal werd meegenomen naar een restaurant waar ik een 'theeplateau' geserveerd kreeg, ben ik een echte fan geworden van verse thee.
Waar je 10 jaar geleden een echt 'geitenwollensokken-type' was als je je thee van verse blaadjes trok, tegenwoordig vind je in de meeste dorpen en steden wel een theewinkeltje!
Op mijn eigen keukentafel staat dus nu ook een theeplateau!

Deze thee is ook heel geschikt om af te laten koelen en er ijsthee van te maken. Wanneer je hem goed koud - met ijsblokjes - serveert, is het toevoegen van suiker eigenlijk niet nodig. Wil je toch een zoet smaakje aan je thee? Kies dan voor een paar druppels vloeibare stevia.


IJsthee van losse thee
Mijn verse thee koop ik regelmatig bij Proeverij de Ontmoeting. Naast een koffie - thee en kadowinkel is dit ook een lunchroom waarin mensen met een beperking de kans krijgen om hun talenten te ontplooien.
Mocht je ooit in Ermelo zijn, dan kan ik het van harte aanbevelen om een bezoekje te brengen aan Proeverij de Ontmoeting!

Recept voor 1 liter IJsthee:
- 1 liter water (gekookt, afgekoeld naar ongeveer 80
- 10 gram 'Fris en Fit'

Bereiding:
Giet het water op de theeblaadjes (eventueel in thee-ei of daarvoor geschikte theezakjes) en laat het een uur trekken en afkoelen. Giet de thee door een zeefje. Bewaar het in de koelkast en serveer de thee met ijsklontjes.

Tips:
- Heb je geen verse thee? Gebruik dan een gewoon theezakje.
- Maak de thee verder op smaak met bijvoorbeeld verse schijven citroen en munt.


Reacties