Koolhydraatarme hartige ontbijtrepen

De koolhydraatarme zoete ontbijtrepen maak ik regelmatig voor het ontbijt. Toch merk ik dat ik van deze zoet-smakende repen soms sneller honger krijg dan van iets hartigs, ook al zit er geen suiker in. Ook van verantwoorde zoetmiddelen raken mijn hersenen blijkbaar af en toe een beetje in de war...
Ik ging dus opnieuw experimenteren met het maken van ontbijtrepen, maar deze keer hartige. Zelf ben ik echt helemaal fan van het resultaat. Ze zijn luchtig en zacht en een beetje warm een echte traktatie.
Ook na invriezen blijven de repen heerlijk luchtig. Wanneer ik de repen tussendoor eet neem ik er een, als ontbijt lust ik er wel 2!

Koolhydraatarme hartige ontbijtrepen van amandelmeel



Ingrediënten voor 8 repen (4x ontbijt):


100 gram crème fraîche
100 gram amandelmeel
1 tl paprikapoeder
1 tl gerookt paprikapoeder (pimenton)
2 tl gerookte sesamzaadjes
75  gram geraspte pittige belegen kaas
1 losgeklopt ei
½ tl bakpoeder
zout


Koolhydraatarme hartige ontbijtrepen van amandelmeel

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180°C.
Meng alle ingrediënten met een spatel in een kom goed door elkaar. Vet een cakevorm goed in en schep het beslag/deeg erin. Strijk het met een natte, bolle kant van een lepel zo glad mogelijk.
Bak het mengsel 25 minuten en laat het daarna afkoelen in de vorm. Stort de koek zo voorzichtig mogelijk uit de vorm en snijdt er 8 mooie gelijkmatige repen van.


Tip: Eet je deze repen regelmatig? Maak dan een dubbele portie in een cakevorm en bewaar de repen in de vriezer. Dubbel plezier voor hetzelfde werk!


Dit recept én heel veel andere lekkere recepten vind je in mijn kookboek 'Grip op Koolhydraten - Snel & Simpel' dat ik in samenwerking met Yvonne Lemmers mocht uitbrengen!



Reacties

  1. Lijken me inderdaad eerlijk,ga ze zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou dit ook zuivelvrij gemaakt kunnen worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mieke, je zou het kunnen proberen met soja-kaas en soja-room, maar hoe het resultaat dan wordt weet ik niet.
      De zoete ontbijtrepen zijn wel zuivelvrij!
      http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2015/05/koolhydraatarme-ontbijtrepen.html

      Verwijderen
    2. Ze zijn heerlijk Martine.
      Bedankt voor dit recept. Gokkiejo

      Verwijderen
  3. Hoi Martine, ik heb ze gemaakt (weliswaar met gewoon sesamzaad en zonder pimenton, want die had ik niet in huis) en ze zijn heel lekker!
    Dank je voor het recept. Toch ook maar eens wat andere dingen met amandelmeel proberen...
    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Linda! Je kunt er prima mee variëren hoor, ook met andere kruiden. Stukjes gefruite ui erin met kerrie lijkt me ook lekker.

      Verwijderen
  4. waar koop je gerookte sesamzaadjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop ze online of bij de (Chinese) Toko.
      Ik hoor van anderen dat ze ook gewone geroosterde sesamzaadjes gebruiken en dat dat ook lekker is!

      Verwijderen
  5. Het recept ziet er erg lekker uit, net als de zoete ontbijtrepen die ik vanmorgen voor het eerst heb geprobeerd! Ik ga dit recept zeker een keer gebruiken.. Alleen waar kan ik het amandelmeel mee vervangen ? Bloem? Want ik gebruik nooit amandelmeel en vind het een duur product, wel heb ik tarwezemelen in huis gehaald.en hoeveel ander meel kan je dan gebruiken ? Ik hoor het graag.. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je de amandelmeel door bloem vervangt is de reep natuurlijk niet meer koolhydraatarm :-)
      Je zou het kunnen proberen met tarwezemelen, maar de verhouding moet je dan een beetje zelf ontdekken. Begin met 50 gram en kijk wat het resultaat is. Wellicht ook een eitje extra, want zemelen hebben véél vocht nodig!

      Verwijderen
    2. Oké dan ga ik het toch proberen met tarwezemelen... Bedankt!

      Verwijderen
  6. Ik had geen crème fraiche, toen mqar 100 gr roomkaas gebruikt.
    Kerrie ipv paprika poeder en geraspte kaas er door, niet te versmaden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gebruik jij voor bakpoeder Martine? Ik heb het gisteren gemaakt met backing soda. Heb altijf wel Backin van dr.Oetker in huis en wijnsteenbakpoeder. Ik vind dat ze niet erg rijzen... maar ze zijn wel lekker. Welk bakpoeder is nu het beste hiervoor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marloes,
      Ik gebruik de Tammi Wijnsteenbakpoeder, die is op veel plaatsen te koop. Misschien kun je het ei nog wat luchtiger kloppen?
      Er gaat natuurlijk maar 1 ei in het recept, dus het is ook niet de bedoeling dat het heel erg rijst. Amandelmeel en crème fraîche zijn vrij zware ingrediënten. De repen moeten wel luchtig en zacht worden!

      Verwijderen
    2. Backing soda bevat geen zuur, dat moet je dan nog zelf toevoegen aan het recept!
      Misschien vind je hier meer informatie:
      http://www.zoetrecepten.nl/blog/wat-is-het-verschil-tussen-bakpoeder-bakingsoda-en-wijnsteenbakpoeder/

      Verwijderen
    3. Om ze luchtig te maken misschien het eiwit stijfkloppen en erdoor mengen i.p.v. het complete ei. Effe proberen in het weekend. Ik houd jullie op de hoogte.

      Verwijderen
    4. Ik vind het juist lekker als deze repen een beetje stevig zijn. Eiwit apart kloppen geeft vast meer luchtigheid!

      Verwijderen
  8. De repen zijn cake zacht en luchtig en verrukkelijk. Ik ga de wijnsteenbakpoeder dus aanhouden en het ei nog wat meer kloppen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij komt net de oven uit en ziet er goed uit! Nu nog even afwachten of het ook lekker smaakt 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net een stukje geproefd, en ze zijn echt lekker! Ipv sesamzaadjes en de pimenton 2 tl paprikapoeder gedaan en wat fijngesneden zongedroogde tomaatjes, jummie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Martine,
    Hoeveel kaasmuffins maak je met deze hoeveelheden en zijn dat normale of hele kleine muffins??
    De eerste portie gaat zo de oven in.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aletta,
      Wanneer ik ze als ontbijt maak, maak ik er 8 repen van en dan neem ik er 2 per keer.
      Als ik er muffins van maak, zijn het er meer. Soms 12, soms 16. Gewoon de baktijd een beetje aanpassen aan de grootte van de muffin.
      Ik hoop dat ze smaken!

      Verwijderen
  12. De repen gemaakt en ze smaken fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die repen zien er lekker uit, ik zal ze vanavond ook gaan maken. Ik heb wel nog een vraag. Hoe lang zijn deze repen houdbaar zonder dat je ze in vriest (en maakt het verschil uit of je ze buiten of binnen de koelkast bewaart?). En wanneer je de repen hebt ingevroren en op een later moment laat ontdooien, moet je ze dan eerst opwarmen (bijv. in de over of magnetron), of zijn ze op kamertemperatuur ook goed te eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt de repen prima 2 of 3 dagen gebruiken zonder ze in te vriezen. Je moet ze wel in de koelkast bewaren. Je kunt ze daarna koud eten, of even in de magnetron/oven opwarmen. Hangt af van je je persoonlijke voorkeur, er moet niets!

      Verwijderen
  14. Ik heb ze vandaag gemaakt met Kokosmeel, Griekse yoghurt, een extra ei (meer vocht nodig ivm Kokosmeel) en cajunkruiden ipv paprikapoeder. Ze zijn heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hallo Martine, ik heb een eigeel allergie , waarmee kan ik het eigeel vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je wel tegen eiwit kunt, kun je 2 eiwitten gebruiken. Maar alleen allergie voor eigeel kan volgens mij niet...
      Wellicht heb je wat aan deze site: http://moniquevandervloed.nl/ei-vervanging/#
      Misschien is in deze repen 50 gram Griekse yoghurt een alternatief voor het ei?

      Verwijderen
  16. Vanmorgen gemaakt maar zodra het amandelmeel erbij ging werd het gortdroog...�� Ik heb er nog wat creme fraiche bij moeten doen maar het hielp haast niets.Wat gaat er fout? Is het ene amandelmeel verschillend van de andere?
    Na bakken bijna niet weg te krijgen, zo droog.... wel lekker van smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is erg vreemd Marieke, want de repen worden door heel veel mensen gebakken... Weet je zeker dat je het recept goed hebt gevolgd? Ben je het ei niet vergeten?
      Heel vreemd... Ik zou het opnieuw proberen en dan de amandelmeel beetje voor beetje toevoegen. Desnoods een eitje erbij. Maar ik denk echt dat er wat fout gegaan is hoor!

      Verwijderen
    2. Martine, welke maat heeft de cakevorm?

      Verwijderen
  17. Hoi is er bekend hoeveel kh erin zitten,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee. Bij Grip op Koolhydraten tellen we geen koolhydraten, maar eten we alleen maar producten van de 'groene lijst' in een groene maaltijd. Ideaal, veel minder stress en meer eetrust. Ik kan het aanbevelen.

      Verwijderen
  18. Ze zijn goed gelukt en erg lekker! Dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Eindelijk een echt Hartige Hapje. En lekker pittig. Ik heb er muffins van gemaakt en (na een paar gegeten te hebben) ingevroren. Thanx.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat ze in de smaak vielen. Invriezen gaat prima!

      Verwijderen
  20. Dank je wel voor het recept Martine. Ik heb er 6 broodjes van gemaakt in de bakvorm die ik in Frankrijk gekocht heb. Als ze morgen smaken zoals ze eruit zien en ruiken..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zitten nu in de oven, maar na 25 min was het aan de binnenkant nog nat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is vreemd, veel langer kunnen ze niet nodig hebben. Is het nog goed gekomen?

      Verwijderen

Een reactie posten