Hartige taartpuntjes met prei, geitenkaas en walnoot

Soms zit het mee en soms zit het tegen...

De afgelopen weken zat het mij behoorlijk tegen. Wat een eenvoudige ingreep had moeten zijn - het verwisselen van een pacemaker - eindigde door veel complicaties in een ziekenhuisopname van 14 dagen. Afgelopen donderdag kwam ik weer thuis, maar ik heb nog altijd erg veel pijn en ben erg verzwakt. Er zijn dus nog geen activiteiten in De keuken van Martine mogelijk. Gelukkig heb ik veel lieve mensen om me heen die er voor zorgen dat ik toch iedere dag heerlijk kan eten!

Gelukkig heb ik nog enkele recepten in voorraad die ik de komende maand met jullie kan delen. Onderstaande taartjes maakte ik ook al voor de operatie, en wil ik nu graag met jullie delen!

Zoals ik al eerder schreef staat er bij mijn zwager en schoonzus een grote boom in de tuin, en wij worden rijkelijk bedeeld.
Het kost wat tijd om ze allemaal te kraken, maar wij vinden het een leuk en gezellig werkje.
's Avonds als de gordijnen dicht zijn en de verwarming aan, zetten we thee en gaan we... noten kraken!

Walnoten combineren heerlijk met geitenkaas dus ik bedacht een hartige taart voor deze combinatie. Natuurlijk verwerkte ik er ook groente in!

Ingrediënten voor 8 puntjes:
125 gram prei in dunne halve ringen
8 langwerpige plakken ontbijtspek (± 100 gram)
150 gram zachte geitenkaas
60 gram grof gehakte walnoten
80 gram crème fraîche
5 eieren
zout en peper

Bereiding:
Halveer de plakken ontbijtspek en bedek de bodem van de taartvorm ermee. Ik gebruikte een vorm met 8 kleine taartpuntjes, maar je kunt ook een grotere vorm vullen.
Verdeel nu de prei over de plakjes spek. Verkruimel vervolgens de geitenkaas over de taart(jes). Tot slot gaan de stukjes walnoot erop.
Mix nu in een kom de eieren met de crème fraîche en een flinke snuf peper met zout.
Verdeel het eimengsel over de taart(puntjes).
Bak de taart in een voorverwarmde oven op 180°C in 30 minuten gaar.
Serveer met rucola en een wat stukjes walnoot of met extra gebakken prei.

Reacties

  1. Beterschap! Een spoedig herstel toegewenst.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Martine, eerst wil ik je een spoedig herstel toewensen en hopelijk mag je je snel echt beter voelen. Heb ondertussen al een paar keer het recept van de knolselder gemaakt en.... suuuuper lekker dit was voor mij een totaal vergeten groente, was jaren geleden dat ik het nog klaar gemaakt had.
    Dit wil ik ook graag gaan proberen, alleen, kan ik de geitenkaas vervangen door andere kaas ? Geitenkaas krijg ik echt niet binnen vindt het zo vreselijk vies smaken en ruiken. Alvast bedankt, groetjes van veerle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Veerle,

      Dank je wel voor je goede wensen!
      Blauwe kaas is ook lekker in combinatie met walnoot, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een pittige 'gewone' kaas gebruiken.
      Lekker experimenteren!

      Verwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit zeg. Bedankt voor het delen van het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Martine ipv de puntjes(die heb ik niet)kan dit dan ook in een muffinvorm of appeltaart blik?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hoor, geen enkel probleem! Maak de oventijd wat langer als je 1 grote taart maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Martine,

    is deze ook prima in te vriezen?

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, ik heb ze zelf ook ingevroren. Na ontdooien beetje warm maken is dan wel erg lekker!

      Verwijderen

Een reactie posten