Hachee - zonder pakjes en zakjes!

Hachee gemaakt zonder pakjes en zakjes
Ooit vroeg iemand me of je hachee kon maken zonder gebruik van pakje of zakje... Ja natuurlijk kan dat! Hoe denk je dat je overgrootmoeder het maakte?
Het woord hachee is afkomstig van het Franse woord voor hakken: hacher. In Nederland kennen we de hachee voornamelijk met rundvlees en uien, maar er bestaan elders ook andere variaties met kip of varkensvlees en andere groenten.
Ik maakte de traditionele Hollandse variant...


Ingrediënten voor 4 personen:

500 gram sukadelappen
350 gram uienringen
50 gram roomboter
30 gram boekweitmeel
15 gram bruine suiker of Steviala Ery Bronze
2 el balsamico-azijn
500 ml kokend water
2 laurierbladeren
3 kruidnagels
peper en zout
arrowroot of maizena


Bereiding:

Snijd het vlees in blokjes. Zelf vind ik het lekker om de blokjes niet te klein te maken, omdat ik het lekker vind als je stukken vlees terugvindt in de hachee. Kleine blokjes vallen eerder helemaal uit elkaar. Bestrooi het vlees royaal met peper en zout. Schep vervolgens het boekweitmeel en de suiker erover en meng goed.
Verhit de boter in een grote (liefst gietijzeren) braadpan. Voeg het vlees toe en braad het in 5 minuten op hoog vuur rondom bruin. Voeg nu de uien toe en bak deze samen met het vlees nog eens 5 minuten.
Prik ondertussen de kruidnagels in een laurierblad, zodat je ze later makkelijk uit de pan kunt halen.
Blus het vlees-uienmengsel nu af met de azijn en roer even goed door. Schenk nu het kokende water erop en voeg de laurier met kruidnagels toe.
Zet het vuur laag en stoof de hachee in ongeveer 1 tot 1½ uur helemaal gaar. Breng de hachee daarna verder op smaak met peper en zout. Gebruik zo nodig arrowroot om de hachee nog wat meer te binden.

Eet smakelijk!

Reacties

  1. IPV de suiker kun je een appel fijn snipperen en toevoegen.
    Reina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk verhaal! Het ziet er echt heerlijk uit! Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Martine, dank je voor het delen van het recept! Ik heb op dit moment alleen roggemeel en tarwebloem in de kast staan. Welke van de twee zou jij kiezen in plaats van boekweitmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de roggemeel. Dit is niet glutenvrij maar tarwebloem gebruik ik het liefst zo min mogelijk!

      Verwijderen
  4. Hoi Martine, heb je in dit recept bewust voor de roomboter gekozen of mag het ook de kokosolie zijn. Kan de arrowroot vervangen woden door iets anders? Het ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlees braad ik graag in roomboter, de smaak daarvan vind ik lekkerder dan kokosolie. Maar het kan prima hoor!
      De arrowroot is het bindmiddel. Je zou ook maizena kunnen gebruiken.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      Er ging iets mis met de goedkeuring van je bericht. Je vroeg me waarom ik liever geen tarwemeel gebruik.
      Veel mensen verdragen slecht gluten en tarwe geeft toch meer een piek in je suikerspiegel dan boekweit.

      Verwijderen
    2. Er zijn slechts heel weinig met glutenintolerantie (coeliakie). Dus bloem is een uitstekende keuze.

      Verwijderen
  6. Ipv de basilicum azijn, doe ik er een flesje of half flesje oud bruin bier door. En op het eind door ik er een plak peperkoek bij voor de binding
    Heerlijk recept
    groet Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie!
      Zeker lekker die peperkoek, maar wel érg suikkerrijk ;-)
      Ik heb het recept zo gemaakt dat het geen snelle koolhydraten bevat.

      Verwijderen

Een reactie posten