Havermoutkoekjes

Mijn hele leven heb ik al op mijn gewicht moeten letten. Sinds ik ben gaan GOKken is de druk gelukkig voor een groot deel van de ketel. Wanneer ik het programma van Grip op Koolhydraten gewoon volg, kom ik eigenlijk niet meer aan. Maar dat vergt dus wel bepaalde keuzes.
Mijn man daarentegen is de laatste jaren eigenlijk teveel afgevallen. Hij krijgt bij iedere maaltijd gezonde koolhydraten en eet ook meerdere tussendoortjes per dag. Maar aankomen... ho maar!
En ja, wanneer je wél gezond, weinig granen en zonder (al te veel) suiker wilt eten, is het soms best lastig om lekkere, voedzame, betaalbare tussendoortjes te verzinnen.



Onderstaand recept voor de havermoutkoekjes is echt heel erg eenvoudig. Ik heb de koekjes vrij dik gehouden, waardoor ze van binnen een beetje zacht blijven. Manlief houdt niet zo van die superkrokante koeken... Wanneer je ze dus wat platter maakt, worden ze vanzelf wat krokanter. Voor elk wat wils!

Deze keer gebruikte ik een potje gewone appelmoes. Zelfgemaakte appelmoes heeft natuurlijk de voorkeur, maar vergt meer energie en tijd.


Ingrediënten voor 12 koekjes:


150 gram havermout (grove vlokken)
50 gram rijstbloem
200 gram appelmoes
1 el kaneel
50 gram rozijnen
2 verse dadels

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Verwijder de pitten van de dadels en snijd ze in kleine stukjes. Meng in een grote kom alle ingrediënten.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel het deeg in 12 bolletjes. Druk ze plat tussen je handen (hoe platter hoe krokanter de koek wordt) en verdeel ze over de bakplaat.
Bak de koeken nu ongeveer 35 minuten. Laat afkoelen. Een heerlijk koekje van eigen deeg!

Het schoteltje waar ik de koekjes op serveer ontving ik van Kitchen and More, een online kookwinkel

Let op: Wanneer je de koekjes glutenvrij wilt houden, kies dan voor een speciale glutenvrij havermout.

Reacties

Een reactie posten