Koolhydraatarme notencake

Hoe raar het ook mag klinken, sommige ideeën voor gerechten krijg ik als ik in mijn bed lig.
Nu lig ik daar - in vergelijking met veel gezonde mensen - best vaak, dus misschien is het ook weer niet zo vreemd.
Het 'koekje bij de koffie' blijft een heet hangijzer voor veel mensen die koolhydraatbeperkt en zonder geraffineerde suikers willen eten. Zelf heb ik geen enkele moeite met een stukje kaas of een gekookt ei bij de koffie (of thee natuurlijk) maar ik hoor van veel anderen dat ze tóch liever een koekje hebben.
Het koekje bij de koffie is een aangeleerde gewoonte en vaak niet nodig. Maar ja, dat wil daarom natuurlijk niet zeggen dat het niet lekker is!

Deze notencake is een stuk kleiner dan een gewone cake en je kunt er ongeveer 8 tot 10 plakken van snijden. De cake is koolhydraatarm en kan daardoor als tussendoortje worden gegeten als je de eetwijze van GOK volgt.
Eet je nooit meer iets bij de koffie of thee? Deze cake is gelukkig ook heerlijk als ontbijt of lunch!

Ingrediënten voor 1 kleine cake:
2 eieren
50 gram amandelmeel
25 gram erythritol
50 gram zachte roomboter
50 gram walnoten
1 tl bakpoeder

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 160 °C.
Breek de eieren in een grote kom en klop ze - samen met de boter - met een mixer op de hoogste stand in een minuut schuimig.
Spatel nu de amandelmeel en sukrin erdoor.
Hak de walnoten in stukjes en spatel deze als laatste door het beslag.
Giet het beslag in een ingevette mini-cakevorm.
Bak de cake in ongeveer 35 minuten gaar en bruin. Laat afkoelen voordat je de cake uit de vorm haalt.

Tip: Eet je de cake als ontbijt of lunch? Je kunt hem dan ook besmeren met een lik boter of pindakaas. Erg lekker!

Deze cakevorm is ook handig als je - zoals ik - alleen woont en dus graag kleinere hoeveelheden van de recepten wilt maken:

Reacties

  1. Lijkt mij een lekkere cake. Welke maat moet de vorm ongeveer hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De cakevorm die ik gebruikte was 15 cm lang.
      Je vindt hem hier:
      http://www.ah.nl/producten/product/wi201196/ah-cakevorm-met-anti-aanbaklaag-15-cm

      Verwijderen
  2. Heb ik net gemaakt als cupcakes. Echt lekker. Bedankt voor dit geweldige recept

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik de hoeveelheid verdubbel is dr baktijd dan ook langer?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Martine

    ziet er lekker uit ga het ook bakken als je het als ontbijt eet hoeveel plakken mag je dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Als ontbijt mag je echt wel 2 of 3 plakjes nemen. Alle ingrediënten zijn GOK-groen, dus je mag ervan eten totdat je verzadigd bent. Veel bakplezier!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Persoonlijk vind ik het zoetje ook niet nodig! Het hangt ervan af hoe erg je nog aan zoet gehecht bent. Gewoon proberen, je kunt altijd nog iets zoets erop smeren ;-)

      Verwijderen
    2. Serveren met slagroom

      Verwijderen
  6. Hoi, hoeveel koolhydraten zit er per 100 gr. In?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Helaas kan ik je dat niet vertellen. Ik volg het programma van Grip op Koolhydraten. Alle ingrediënten staan op de 'groene lijst', waardoor het resultaat dus koolhydraatarm is. Ik hoef daarom nooit koolhydraten te tellen, en dat geeft veel rust!

      Verwijderen
  7. Kan dit gemaakt worden met zoetstof poeder?
    Of moet vloeibaar zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook steviapoeder of sukrin gebruiken. Let wel op dat je de goede zoetstof gebruikt. De meeste poeder-zoetstoffen bestaan vooral uit maltodextrine, een zoetstof waar je suikerspiegel op reageert en wat dus hetzelfde doet als suiker!

      Verwijderen
  8. Net gemaakt in een muffin vorm heerlijk met beetje pindakaas!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb er 6 muffinvormen mee gevuld, nu nog proeven

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb de cake gemaakt, smaakt goed, maar is bijna zo plat als een pannenkoek. Jammer. Daarom een vraag: moet er geen bakpoeder in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat je geen kleine cakevorm hebt gebruikt maar een gewone, dan krijg je zeker een hele platte cake ;-)
      Mijn cakevormpje zit bijna helemaal vol vóórdat hij de oven ingaat en rijst dan inderdaad niet heel erg.
      Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik rijstmiddel toevoeg... Niet heel veel denk ik gezien het feit dat er met amandelmeel wordt gewerkt.

      Verwijderen
    2. Ik had een vorm van 22 cm maar ook 1,5 x de ingredienten. Dus dat moet kloppen qua verhouding. Heb de cake onlangs weer gemaakt, nu met een theelepel bakpoeder er in en hij is nu toch wat hoger geworden. Amandelmeel en rijsmiddel doet niet zo heel veel samen, maar toch wel iets.

      Verwijderen
    3. Het wisselt ook per keer is mijn ervaring... ongeacht wat je erin doet :D
      Bedankt voor je tip, ik ga het bakpoeder toevoegen ;-)

      Verwijderen
  11. Wat een heerlijke cake, ga ik zeker vaker maken.
    Grtjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk luchtige, goed gerezen koolhydraatarme cake gekregen. De ingrediënten gebruikt zoals hier boven staan, maar de bereidingswijze iets anders, Eerst de boter met het meel en 1 theelepel bakpoeder goed mixen. Als het een smeuïge massa is, één ei toevoegen, weer goed mixen, tot het ei helemaal is opgenomen. Dan pas het tweede ei toevoegen en weer goed mixen. Op het laatst de stevia zoetstof en de walnoten toevoegen, even mengen. Als versiering had ik een paar walnoten heel gehouden, en die erboven op gedaan. In de warme oven 35 minuten, heel goed gerezen, alsof het een normale cake is. Groot succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze bereidingswijze klinkt heel goed en ga ik zeker binnenkort proberen! Als hij hier ook zo lekker is zal ik de bereidingswijze aanpassen. Eet smakelijk!

      Verwijderen
    2. Vandaag gemaakt, te lekker!

      Verwijderen
  13. Wat een heerlijke cake Martine, dat is echt een blijvertje!
    Groet Ria Bulterman

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekkere cake! Dank voor het delen!
    Als ik hem groter wil maken moet ik dan alle ingrediënten verdubbelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Ik zou hem dan ook een kwartiertje langer in de oven doen.

      Verwijderen

Een reactie posten