Rösti-koek van knolselderij

Rösti van aardappels is waarschijnlijk bij iedereen wel bekend. Je kunt deze zelf maken of al voorgesneden kopen. Ik eet weinig aardappels meer, maar voor rösti kan ik echt bezwijken...

Toen ik laatst een enorme knolselderij op het aanrecht had liggen en na twee gerechten nóg een stuk over had, besloot ik er rösti van te maken. Dankzij mijn mandoline was het snijden snel gebeurd.
Omdat aardappels zetmeel bevatten, blijven de sliertjes aan elkaar plakken. Bij knolselderij gebeurt dat niet vanzelf, je moet dus een mengsel maken waardoor het blijft plakken.



Ingrediënten voor 2 rösti-koeken:
300 gram knolselderij julienne gesneden
2 grote eieren
15 gram speltmeel (of boekweit- of havermeel)
peper en zout
olijfolie om in te bakken
optioneel: 1 el Vadouvan van Originalspices

Bereiding:
Breek de eieren boven een kom en klop het speltmeel er goed door zodat je geen klontjes meer hebt. Voeg royaal peper en zout (en vadouvan) toe. Schep nu de knolselderij door het mengsel en schep het geheel goed om.
Verhit een scheutje olijfolie in een koekenpan en schep het mengsel in de pan. Verdeel het over de bodem. Bak de koek in ongeveer 15 minuten op middelhoog vuur, bij voorkeur met een deksel op de pan. Keer de koek na 10 minuten.

Tip: Je kunt ook kleine röstirondjes van het beslag maken!



Reacties

  1. Wat een goed idee!!
    Ik maak ook vaak een selleriesalade of in de soep, maar dan nog heb je over.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten