Geroosterde noten

Wanneer ik op de markt voorbij een notenkraam kom, kan ik nooit zomaar doorlopen. Noten vind ik echt heerlijk! Ik kan me echt vergapen aan alle soorten noten en notenmixen. Vooral gekruide notenmixen vind ik erg lekker, maar helaas is het dan vaak erg onduidelijk welke kruiden precies gebruikt zijn en of er soms E621 is toegevoegd.
Tegenwoordig koop ik mijn noten dus vaak ongeroosterd en rooster en kruid ik ze later zelf.

Noten leveren ijzer, vitamine E en B. Het zijn trouwens ook volwaardige vleesvervangers.
Ze bevatten ook een flinke hoeveelheid vet, zodat je noten dus met mate moet eten, zeker als tussendoortje. Tip: Zet geen schaaltje noten voor jezelf op tafel, maar leg er een aantal op een schoteltje. Je eet ze dan bewuster en rustiger op dan wanneer er een grote hoeveelheid voor je staat!

Noten zijn ook heel handig om als ontbijt of lunch mee te nemen. Ongeveer 50-60 gram is een volwaardige maaltijd.

Wist je trouwens dat pinda's en cashewnoten officieel helemaal geen noten zijn? Het zijn peulvruchten! Bij GOK zijn ze daarom ook 'oranje' en niet 'groen'. In een notenmix doe ik soms wel wat cashewnoten. Ze zijn in verhouding wat voordeliger dan bijvoorbeeld walnoten en paranoten...
Laat ze weg wanneer je de notenmix helemaal 'groen' wilt hebben!


Ingrediƫnten:
250 gram ongeroosterde noten
1 tl sojasaus (zonder E621!)
½ tl olijfolie
⅛  tl gemalen chili-vlokken
Keltisch zeezout

Bereiding:
Rooster de noten in een droge koekenpan ongeveer 10 minuten tot ze licht gaan verkleuren en je de noten gaat ruiken.
Voeg nu de olie toe, roer goed en bak vervolgens de peper een minuutje mee. Zet nu het vuur uit en doe de sojasaus erbij. De pan zal flink sissen, dus wees gewaarschuwd :-)
Breng de noten verder op smaak met wat versgemalen Keltisch zout.

Tip: Bij dit pittige, zoute nootjes kun je wel wat verkoeling gebruiken. Een glas limoen-water bijvoorbeeld!

Reacties

  1. Noten, daar ben ik ook dol op, dagelijks eten we een klein handje 'rauwe' noten.
    Heb ze ook wel eens gebakken met heel fijn gesneden rozemarijn en tijm en natuurlijk peper en zout. Ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten