Puntpaprika gevuld met courgette-tonijnsalade

Het peper- en zoutstel kocht ik bij Kitchen and More
De puntpaprika is het smakelijke zoete zusje van de gewone paprika. Je kunt deze paprika rauw eten maar hij is ook heel erg geschikt om te roosteren of te bakken. Eigenlijk is het net een gewone paprika, je kunt er alle kanten mee op.
Zoete paprika's moet je op een koele plek bewaren, maar liever niet in de koelkast.

Ik halveerde twee puntpaprika's en vulde ze met een  frisse salade van courgette en tonijn.
De hoeveelheden in het recept zijn voor een voorgerecht voor 4 personen. Je kunt er natuurlijk ook een lunch van maken dan is het ruim voldoende voor 2 personen.
Vanwege de koolhydraten in de courgette en zoete puntpaprika heb ik dit recept GOK-oranje genoemd.



Ingrediƫnten voor 4 voorgerechten:
2 blikken tonijn op water (uitlekgewicht ± 250 gram)
1 sjalotje
1 courgette
1 tl dille
peper/zout
1 tl limoensap
4 el olijfolie
olie om paprika's in te vetten.

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 °C.
Halveer de gewassen paprika's en verwijder de zaadjes en zaadlijsten. De stelen heb ik laten zitten maar niet opgegeten.
Spray of bestrijk de halve paprika's licht met olijfolie en bak ze 15 minuten in de oven.

Was de courgette en verwijder de uiteinden. Snijd de courgette in kleine blokjes.
Snipper de sjalot. Verwarm de olijfolie in een grote koekenpan en bak de blokjes courgette en de sjalot in ongeveer 10 minuten gaar op niet te hoog vuur. De courgette en de ui moeten niet verkleuren, alleen garen.

Laat de tonijn uitlekken in een zeef. Druk het vocht goed uit de tonijn zodat de salade niet te nat wordt. Meng in een grote kom de uitgelekte tonijn met de gare groenten en de olie waarin de courgette is gebakken. Voeg de dille en het limoensap toe. Breng de salade op smaak met royaal peper en zout. Schep de salade voorzichtig in de puntpaprika's.

Dit gerecht kan zowel lauwwarm als koud worden gegeten.

Tip: Voeg 2 eetlapels kappertjes toe aan de salade.


Reacties

  1. Martine ik ga het morgen maken lijk me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Martine,

    Ik heb net je blog ontdekt.
    Ik zie dat je hier ook een receptenindex hebt.
    Zijn deze recepten allemaal voor GOK?
    En hoe weten we dan of het van de groene of oranje lijst is ?
    Ik heb net ook gezien dat je een boek geschreven hebt.
    Ben nu eventjes op zoek of er ergens een preview is om te zien of ik het me ga aankopen.

    groetjes,
    Katia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Katja,
      De recepten zijn allemaal geschikt voor GOK. Dat wil zeggen, ik gebruik geen stoffen van de rode lijst. Niet alle recepten zijn GOK-groen, sommige bevatten oranje producten en zijn daarom geschikt voor je uurtje.
      Onder elk recept staat bij de Trefwoorden of het recept oranje of groen is!
      Via mijn blog kun je het boek bij Bol bestellen. Ik heb meegewerkt aan dit boek, samen met nog 17 andere auteurs! Allemaal gezonde recepten waarvan een aantal GOK-groen!

      Verwijderen

Een reactie posten