Mayonaise maken - snelle methode

Mayonaise maken op de traditionele manier vergt tijd en eerlijk gezegd ook wat oefening. Dankzij de staafmixer kan iedereen in een mum van tijd een mayonaise maken die eigenlijk niet kan mislukken... Ik heb het voorgedaan, jullie hoeven het alleen nog maar na te doen.

Ik maakte een neutrale mayonaise, maar door er bijvoorbeeld gehakte knoflook, kerriepoeder of verse  tuinkruiden door te roeren maak je je eigen specialiteit!

Ingrediënten:
1 biologisch ei
1 tl milde mosterd
1 el witte wijnazijn
150 gram zonnebloemolie
150 gram olijfolie (geen extra vergine)
peper en zout


Bereiding:
Was het ei voorzichtig en dep het droog.
Doe de mosterd, azijn en olie in een hoge, smalle kom. Voeg peper en zout toe en breek het ei boven de kom. Zet de staafmixer helemaal onderin de kom en zet hem aan op de hoogste stand. Mix ongeveer 10 seconden onderin de kom en trek de staafmixer dan rustig omhoog terwijl je blijft mixen. Wanneer je bovenin bent is de mayonaise klaar.

Zo simpel is het!
Natuurlijk kun je nu de mayonaise nog wat verder op smaak brengen met peper en zout. Vind je de mayonaise te dik? Roer en dan voorzichtig een eetlepel water (of yoghurt) door.

P.S. Het filmen moet ik nog een beetje oefenen... Binnenkort hoop ik alles in één filmpje te kunnen laten zien!

Reacties

  1. Erg leuk met die filmpjes erbij.
    Ik dacht altijd dat je mayonaise maakte met alleen eidooier? Maar zo te zien is het een mooie mayonaise geworden. Ik ben ook van het alles zelf maken en ga het zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen met dooier kan inderdaad ook, maar ik gebruik in deze variant het hele ei. Ik hoor graag hoe het gegaan is!

      Verwijderen
    2. Heb het net gemaakt en het is super makkelijk en smaakte geweldig!!!

      Verwijderen
  2. hoe lang kan je deze mayo bewaren in de ijskast

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben de mayo altijd binnen twee weken op en dat gaat prima!

      Verwijderen
  3. Leuk Martine, ik hoop dat je vaker filmpjes bij je recepten maakt��

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom moet je het ei wassen en drogen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je het ei breekt kan er wat vuil van de bast meekomen (stront van de kip). Als je eieren al mooi schoon zijn hoeft het niet. Mijn eieren komen van de boer en zijn niet schoon.

      Verwijderen
  5. Hallo Martine,
    De mayonaise is heerlijk en inmiddels "moet" ik hem al ongeveer 2x per week maken. Mijn vrouw is er dol op (en ok, ikzelf ook) en aangezien ikzelf bijna elke dag een salade eet, krijgt de mayonaise bij ons nog geeneens tijd om slecht te worden ;-).
    Ik heb wel een vraag. Het gebeurt weleens dat de mayonaise a.h.w. waterig blijft, dus niet dik wordt. Heb je een idee waar dit aan kan liggen? Toerental van de staafmixer misschien? Ik doe altijd langer dan 10 seconden op de bodem mixen en haal de staafmixer dan heel rustig omhoog. Het gebeurt dan vaak dat de 2e keer wel lukt, terwijl ik hetzelfde doe.
    Groeten,
    Frank Vermeulen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat het recept zo in de smaak valt! Zelf mayonaise maken is echt veel lekkerder.
      Waarom het af en toe 'fout' gaat weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien ligt het aan het ei? Wordt hij ook niet dik als je langer blijft mixen?

      Verwijderen
    2. Nee, helaas niet. Het lijkt wel alsof het geheel niet goed emulgeert. We proberen gewoon verder.

      Verwijderen

Een reactie posten