Koolhydraatarme koffiecake (glutenvrij)

Dit recept ontstond weer eens 'bij toeval'. Toen het kokosmeel óp was en ik dus ineens wat anders moest verzinnen (de chocolade-kokoskoeken die ik wilde bakken houden jullie nog tegoed!), kreeg ik ineens het idee een koffiecake te maken. Vroeger deed ik wel eens koffie in een gewone cake, dus waarom niet in een koolhydraatarm exemplaar?
Zelf ben ik heel erg blij met het resultaat en ook diverse gasten hebben er al van meegesnoept. Er werd door niemand gemerkt dat ik amandelmeel gebruikte in plaats van gewone bloem!
Test het zelf!

Ingrediënten:
175 gram amandelmeel
100 gram boter
4 eieren
15 gram cacaopoeder
75 gram No Sugar of rode Sukrin
50 ml heet water
2 tl wijnsteenbakpoeder
7-10 gram oploskoffie

Bereiding:
Los de koffiepoeder op in het water en laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Zorg dat de boter en de eieren ook op kamertemperatuur zijn.
Breek de eieren boven een kom en voeg de boter, No Sugar, cacao, amandelmeel en bakpoeder toe.
Meng alles met een mixer gedurende ongeveer 1 minuut op de hoogste stand. Voeg nu de koffie toe en mix opnieuw 1 minuut.
Schep het beslag in een ingevette cakevorm en bak hem 50 minuten op 170 graden in een voorverwarmde oven.

Sinds ik een siliconen cakevorm heb aangeschaft wil ik nooit meer een 'gewone'. Zo makkelijk, zonder in te vetten en nooit meer resten cake in de vorm... Mijn vorm is 23 cm lang en 10,5 breed.

Reacties

  1. Ik lusten absoluut geen amandelmeel (vaak geprobeerd bij verschillende gerechten )lk probeer nu vaak kokosmeel. Vaak wordt het dan droog. Hoeveel moet er dan in deze taart ipv amandelmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De structuur van kokosmeel is heel anders dan van amandelmeel. Ik denk dat het met 100 gram kokosmeel aardig in de buurt komt, maar ook de smaak zal erg anders worden. Gewoon proberen!

      Verwijderen
  2. Ik was ook heel benieuwd natuurlijk en heb de proef op de som genomen, het staat nu in de oven. Mooie reden om mijn silicone bakvorm eens in te wijden.

    Ben wel nieuwsgierig naar het aantal kha hierin. Ofwel: hoeveel mag ik er vaneten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf tel ik geen koolhydraten Peter. Ik weet niet of je het programma van Grip op Koolhydraten volgt? De cake is 'groen' dus in principe zijn er geen restricties qua hoeveelheden. Maar waarom zou je meer eten dan 1 plak? Zie het als traktatie.
      In principe kun je bij GOK eten totdat je voldaan bent. Te veel eten, ook van koolhydraatarme gerechten, is nooit goed!

      Verwijderen
  3. Dank voor je antwoord. Ja, ik volg GOK, ik had al wel door dat ie groen zou zijn, maar nu heb ik een idee. Niet dat ik er veel van eet, maar ik heb een taartpuntenvorm gebruikt en dan ben je het gevoel voor hoeveelheid een beetje kwijt.

    Anyway: het was een heerlijke cake!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels had ik je gespot in de GOK-groep. Fijn dat de cake in de smaak viel!

      Verwijderen
  4. Hoi Martine ik heb jou koffiecake gebakken kan niets anders zeggen hij ie heerlijk.����

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Martine,mijn man houd absoluut niet van koffie..kan ik de oplos koffie ook vervangen met iets anders? Een koolhydraat arme cake lijkt me heerlijk om eens te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt de koffiepoeder eenvoudig vervangen door extra cacaopoeder. Voeg dan gewoon 50 ml water toe, de cake heeft dat vocht wel nodig!

      Verwijderen
  6. Misschien zijn speculaaskruiden een idee. Lijkt mij wel lekker. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan natuurlijk ook! Of het in combinatie met cacao lekker is weet ik niet...

      Verwijderen
  7. Ik wil deze gaan maken
    Maar hoeveel druppels stevia heb het kodig ipv sukrin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor de late reactie Yvonw, ik kreeg geen melding dat er een bericht was :(
      Eerlijk gezegd heb ik deze cake nooit gemaakt met stevia, omdat de sukrin ook voor luchtigheid zorgt. Ik denk dat je met 20-30 druppels aardig in de buurt komt, afhankelijk van je smaak!

      Verwijderen
  8. Deze ga ik maken. Klinkt heerlijk. Heeft het zin denk je het eiwit apart op te kloppen en er op het laatst doorheen te spatelen? Tbv de luchtigheid en het rijzen. Of werkt dat niet zo met amandelmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe dat zelf nooit maar het is het proberen waard!

      Verwijderen
    2. Gedaan. Gelukt. Had geen cacaopoeder, dus vervangen door chocolade (suikervrij), iets meer, plm. 25 gram. (Samen met de boter laten smelten/geroerd.) De apart geklopte eiwitten helpen bij de luchtigheid. Cake was beetje sponge-achting. Niet zo erg als met bloem, maar toch.. ik miste de zout ook niet (viel me op dat dat ontbrak). Echt heel lekker. Volgende keer doe ik iets meer koffie (en/of iets minder choco).

      Verwijderen

Een reactie posten