Kruidenmix voor vis

Waarom zou je kruidenmixen eigenlijk zelf maken? Er zijn toch volop kruidenmixen te koop?
Dat is helemaal waar! Ga naar de eerste de beste supermarkt en het schap met kruidenmixen biedt je van alles en nog wat.
Zo keek ik afgelopen week of ik een lekkere kruidenmix kon vinden. Ik pakte het potje van Verstegen en las de ingrediëntenlijst:
53% zout, dextrose, tarwezetmeel, smaakversterker: mononatriumglutamaat, specerijen (mosterdzaad, peper), kruiden (peterselie, dille), aroma's (bevat smaakversterker: mononatruimglutamaat, selderij), ui.

Ik schrok me een hoedje. Naast dat het grootste deel van het potje bestaat uit zout, zit er dus méér dextrose, zetmeel en smaakversterker (E621) in dan kruiden. Dat is toch werkelijk te gek voor woorden?
De mix van Albert Heijn bevatte ongeveer dezelfde ingrediënten. Zelfs de biologische variant van Verstegen bevat maar 17% kruiden en specerijen, de rest is zout met goedkoop vulmiddel en smaakversterkers. Ongelooflijk eigenlijk dat dit verkocht mag worden onder de naam Kruidenmix!

Natuurlijk zijn er op diverse plaatsen goede, pure kruidenmixen te verkrijgen. Elders op mijn blog vind je daar ook adressen voor. Maar nu wilde ik het lekker zélf doen!

Viskruiden van Verstegen,
voornamelijk zout, vulmiddel
en smaakversterker!
Ingrediënten:
½ tl cayennepeper
4 tl dille
2 tl tijm
2 tl selderij
1 tl peterselie
2 tl citroengras
1 tl lavas

Bereiding:
Schep de kruiden in een kommetje en meng ze goed. Bewaar ze in een klein, goed afsluitbaar potje.
Voeg er desgewenst zout naar smaak aan toe, of voeg zout toe bij het kruiden van de vis.

Reacties

Een reactie posten