Knolselderijsoep

Een aantal jaren geleden behoorde de knolselderij nog tot de vergeten groenten, maar vandaag de dag is deze grote knol weer helemaal 'in'. Bij veel (koolhydraatarme) gerechten wordt de knolselderij als vervanger van aardappel gebruikt, bijvoorbeeld in stamppotten of puree's.
Maar ook solo mag de knolselderij er zijn! Gebakken in blokjes bijvoorbeeld, of in deze heerlijke, romige knolselderijsoep.

Ingrediënten voor 4 personen:
1 middelgrote knolselderij
1 ui
750 ml groentebouillon
witte peper
1 laurierblad

2 tenen knoflook
2 el olijfolie
200 gram gerookte zalm (optioneel)
zout

Bereiding:
Snipper de ui en knoflook. Verwijder de schil van de knolselderij en snijd het  witte vruchtvlees in blokjes. Verwarm de olie in een grote pan en bak de ui, knoflook, knolselderij en een flinke snuf witte peper ongeveer 10 minuten.
Voeg nu de hete bouillon toe met het laurierblad en laat de groenten nog 20 minuten zachtjes koken totdat de knolselderij goed gaar is.
Verwijder nu het laurierblad en mix alles met een staafmixer tot een gladde soep. Voeg zout naar smaak toe. Verdeel de soep in 4 diepe borden.

In de soep schepte ik snippers gerookte zalm, maar ook spekjes of geroosterde walnoten zijn een prima combinatie!

Tip: Wil je deze soep als voorgerecht serveren? Gebruik dan 250 ml bouillon meer dan in het recept vermeld staat. Je hebt dan voldoende voor 8 personen, de soep vult enorm!

Reacties

  1. Leest als een heerlijk recept. Mijn vriend maakt ook regelmatig soep. De knolselderij met oa gemalen kardemon en mosterd is één van de favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik het woord 'soep' zie staan wil ik graag lezen wat er verder gezegd wordt. Ik ben dol op soep en op soep koken. Dank je wel voor dit recept. Walnoten en zalm hoeven er van mij niet in maar de rest is toppie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Weten jullie soms van welke merken de bouillon OK is om te kopen ?
    Rode currypasta zoek ik ook, ik zie dat er overal in de winkel suiker inzit.

    bedankt,
    Katia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Katia,
      Mijn bouillon koop ik meestal bij de Sliro, daar zijn een paar bouillonpasta's van Oscar te koop zonder toevoegingen.
      Ook kun je kiezen voor biologische bouillonblokjes, die bevatten veel minder meuk dan gewone. En zelf bouillon maken kan natuurlijk ook!

      Voor rode curry gebruik ik de kruiden van Original Spices.

      Verwijderen

Een reactie posten