Sinterklaas 'pompoentje'...

In welke winkel je ook binnenkomt, je kunt bijna niet om het suikergoed heen. Sint is in het land 'dus dan mag het'. Tsja... Van mij mág het ook wel, maar mijn lijf wordt er echt niet vrolijk van.
Omdat ik natuurlijk ook wel van iets lekkers houd, heb ik gekozen voor een gezond alternatief: pompoentaart. Door het gebruik van diverse geurige kruiden ruikt het heerlijk in huis, en de taart is ook eenvoudig te maken. Snoep verstandig, eet pompoentaart!

Ingrediënten:
450 gram pompoen in blokjes
200 gram kokosmeel
8 eieren

75 gram pompoenpitten
1 tl kaneel
1 tl foelie
1 tl gemberpoeder
1 tl wijnsteenbakpoeder
snuf zout
stevia naar smaak

Bereiding:
Stoom of kook de blokjes pompoen in ongeveer 10 minuten totdat ze gaar en zacht zijn. Laat ze goed uitlekken en pureer ze tot een egale puree. Laat de pompoenpuree afkoelen.

Breek de eieren boven een grote kom en voeg de kruiden en het zout toe. Doe nu ook het kokosmeel en het bakpoeder erbij en mix alles kort tot een kruimelig beslag. Wil je stevia toevoegen, mix dat dan nu mee. Voor mijn taart gebruikte ik ongeveer ⅛ tl steviapoeder.
Voeg daarna de afgekoelde pompoenpuree toe en meng alles goed door elkaar. Spatel 40 gram pompoenpitten door het beslag en doe het in een ingevette taart- of quichevorm. Verdeel  de rest van de pompoenpitten over de taart.

Bak de taart eerst 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 °C, en daarna nog 10 minuten op 160 °C.

Eet je de pompoentaart bij soep? Laat de stevia dan achterwege en voeg nog wat extra peper en zout toe.

NB: Pompoen staat bij Grip op Koolhydraten op de oranje lijst. Omdat er per punt echter nog geen 50 gram pompoen wordt gebruikt, heb ik deze taart GOK-groen gemaakt.

Reacties