Koolhydraatbeperkte zuurkoolstamppot door knolselderij



Stamppot zuurkool met minder koolhydraten!
Alhoewel er mensen zijn die het hele jaar door wel stamppotten lusten, geef ik er toch duidelijk de voorkeur aan om deze 'winterse gerechten' ook echt in de winter te eten.
Toch eet ik de traditionele stamppotten zelden meer, omdat deze veel koolhydraten bevatten. Hoewel ik in mijn 'koolhydratenuur' iedere dag een kleine hoeveelheid koolhydraten eet, wil ik toch geen borden vol stamppot wegwerken. Bij een gewone maaltijd eet ik regelmatig een klein aardappeltje, maar in stamppotten gaat in verhouding veel meer aardappels.
Op zoek dus naar alternatieven.
In veel gerechten wordt knolselderij als alternatief  voor aardappels gebruikt en vaak geeft dat een heel smakelijk recept. De eerste keer maakte ik de zuurkoolstamppot dan ook met alléén zuurkool en knolselderij. Helemaal koolhydraatarm...
Toch vond met name manlief de smaak wat tegenvallen. Bij de volgende poging verving ik een groot deel van de aardappels door knolselderij, maar voegde ik óók wat aardappels toe.
Resultaat: samen smullen!!

Ingrediënten voor 4-6 personen:

500 gram kruimige aardappels
1 knolselderij
1 kg zuurkool
flinke snuf nootmuskaat
zout
peper
35 gram zachte roomboter
stukje zuurkoolspek

Bereiding:

Schil de aardappels en breng ze samen het zuurkoolspek in een bodempje water aan de kook. Kook de aardappels vervolgens samen met het spek 10 minuten.
Maak ondertussen de knolselderij schoon en snijd deze in blokjes. Voeg deze aan de pan toe samen met het zuurkool. Voeg peper, zout en nootmuskaat toe en laat alles nog een klein uur zachtjes pruttelen.

Verwijder het spek onderuit de pan en giet het overtollige vocht af. Bewaar dit vocht, je kunt er een heerlijke soep van maken! Doe nu de roomboter bij de stamppot en stamp alles met een stamppotstamper tot een egaal geheel.
Serveer de zuurkoolstamppot met het spek en eventueel ander vlees naar keuze.

NB: Manlief en ik houden van stamppot waarin de zuurkool heel goed te proeven is. Wil je het wat minder 'zuur'? Gebruik dan 250 gram minder zuurkool in deze stamppot en spoel de zuurkool even af voordat je het toevoegt aan de pan.


Reacties

Een reactie posten