Havermout-ontbijtkoeken met rozijnen

Havermoutkoeken met rozijnen Is het jouw voornemen om dit jaar gezonder te gaan eten? Begin dan eens met het maken van deze heerlijke, vezelrijke havermoutkoeken!

Wanneer je géén brood wilt als ontbijt maar wél vezels en koolhydraten, dan is het soms even denken wat je kunt nemen als (snel) ontbijt. Zeker wanneer deze meegenomen moet worden naar school of naar het werk, dan is iets kleins dat toch voedzaam is best handig.
Je hebt tenslotte niet altijd in de tijd of gelegenheid om een salade klaar te maken of een omelet te bakken...
Deze stevige havermout-ontbijtkoeken zijn dan een uitkomst!

Ingrediënten voor 8 stuks:

200 gram havermout
50 gram honing
100 gram pindakaas
100 milliliter slagroom
4 eieren
1 zakje bakpoeder
100 gram rozijnen

Havermoutkoeken met rozijnen

Bereiding:

Klop de eieren met het bakpoeder en de slagroom luchtig en romig. Voeg nu de honing en pindakaas toe en mix dit er kort door. Spatel vervolgens de havermout en de rozijnen erdoor. Schep het geheel in een platte bakvorm of ovenschaal.
Bak het geheel nu in 30 minuten op 160 °C goudbruin en gaar. Laat de koek afkoelen en snijd hem daarna in 8 stukken.

NB: Koop voor een glutenvrije koek havermout met een glutenvrij keurmerk.


Reacties

  1. Voor ontbijt eet je dan 1 stuk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, één stuk hiervan is voor mij voldoende als ontbijt. Dit kan natuurlijk per persoon wisselen en hangt er ook vanaf wat je die ochtend gaat doen!

      Verwijderen
  2. Mmm heerlijk is ie Martine!
    Hij brokkelt wel beetje ik heb fiber sirop gebruikt had geen honing ... zou dat t kunnen zijn?
    Kan je ze invriezen? Of hoe lang bewaren?
    Ik lust er wel 2 ...1 niet genoeg, haha
    Groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat ie in de smaak valt! De brokkeligheid is een beetje afhankelijk van de grofheid van de havermout. En het zou kunnen dat de fiber syrup inderdaad wat minder binding geeft.

      Verwijderen
  3. Mm, lijkt me lekker! Ik ga ze morgen maken. Het is hier altijd een beetje zoeken naar wat ze lekker vinden voor het ontbijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Martine, kan ik ook Stevia gebruiken ipv honing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan natuurlijk wel, maar de koeken zullen dan veel brokkeliger worden omdat de honing de boel ook aan elkaar plakt... Gewoon uitproberen!

      Verwijderen
    2. Ik ben geen honingfan, verder lijken ze me erg lekker. Ik zou ze wel "hartig"willen hebben, gaat dat lukken denk je?

      Verwijderen
    3. Je kunt extra pindakaas gebruiken en de honing weglaten. Door bijvoorbeeld peper en zout toe te voegen worden de koeken hartiger. De rozijnen kun je vervangen door blokjes ham of geraspte kaas. Lekker experimenteren!

      Verwijderen

Een reactie posten