Goud van oud: Kaas-nacho's met salsadip

Bij het programma van 'Grip op Koolhydraten' mag je één keer op een dag een maaltijd gebruiken die ook koolhydraten bevat. We noemen dit 'het koolhydratenuur'. Dit is dé reden dat het levenslang volgen van dit voedingsprogramma zo goed vol te houden is. Je hoeft namelijk helemaal niets te missen! Iedere dag geniet ik van dit verwen-moment. Soms eet ik een paar gebakken aardappels in 'mijn uurtje', soms een snee zuurdesem speltbrood maar ook peulvruchten vind ik heerlijk! In dit uurtje kan ik dus af en toe ook gewoon nacho's eten als ik dat zou willen!

Nacho's gemaakt van gebakken kaas

 Nacho's staan op mijn lijstje van verleidingen... Tegen veel dingen kan ik heel makkelijk 'nee' zeggen, maar nacho's... oef... Dat kost moeite! Zéker wanneer er nog eens een heerlijke salsadipsaus of guacamole bij geserveerd wordt, kan ik er bijna niet afblijven.
Om mezelf dus tegemoet te komen, verzon ik een variant van nacho's waarvan ik wel onbeperkt kan genieten, ook in de koolhydraatarme maaltijden! Natuurlijk is de smaak niet vergelijkbaar, maar ik ben heel tevreden over dit alternatief. Zéker met de dipsauzen is dit voor mij een echte traktatie!

Pas het aantal plakken aan naarmate je er met meer of minder mensen van eet.


Ingrediënten:

1 pakje jonge plakken kaas
1 tl paprikapoeder
zout

Salsadip:

225 gram cherrytomaten
2 sjalotten
½ tl paprikapoeder
1 tl citroensap
1 rode peper
1 teen knoflook
1 el gehakte verse koriander (of andere kruiden)


Nacho's met dipsauzen


Bereiding:

Snijd de plakken kaas in vierkantjes en daarna diagonaal in driehoekjes. Maak ze zo groot als je zelf wilt 😃. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat, niet te dicht op elkaar.
Bestuif de driehoekjes met paprikapoeder en bak ze in een voorverwarmde oven 10 minuten op 180 °C. Laat ze afkoelen.
De meeste soorten kaas zijn van zichzelf zout genoeg, extra zout toevoegen aan de nacho's is dus niet nodig.
De salsadip maak je door alle ingrediënten met een staafmixer of in een keukenmachine te vermalen. Kan het makkelijker?


ReizenReizen

Reacties

  1. O jee, die zijn vast te lekker. Ik ben bang dat ik ze moet uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha...
      Je kunt ze ook als maaltijd nemen, dat scheelt weer met een tussendoortje!

      Verwijderen

Een reactie posten