Koolrabi in 't zuur

Zure augurken, zure uien, zuurkool... het kan me niet zuur genoeg zijn! Wanneer ik in mijn drankje een schijfje citroen krijg, pers ik hem zo goed mogelijk uit en het liefst zuig ik het laatste sap er nog uit 😋.  Mijn voorkeur voor zuur is gelukkig helemaal niet erg, want zuur is gezond!

Wanneer je surft op internet vind je vele manieren om af te vallen met 'zuur'. Citroensap op je nuchtere maag, appelazijn bij het eten, augurken en ga zo maar door. De wetenschappers spreken de ervaringsdeskundigen tegen, maar ook dat zegt helemaal niets. Wetenschappers zijn vaak zo 'deskundig' dat ze niets durven te veranderen aan hun mening, zelfs niet als het bewezen is. Hoe wetenschappelijk!



Maar goed, hoewel je geen kilo's zult afvallen als je iedere dag een augurk extra eet, helpt het zuur je spijsvertering. En om af te vallen heb je zéker een goede spijsvertering nodig!

Onderstaand recept is eenvoudig te maken. Neem een schepje van de blokjes koolrabi bij de maaltijd en help zo je spijsvertering...

Ingrediënten:

1 koolrabi
150 ml appelazijn
150 ml water
1 el Keltisch zeezout
1 el NoSugar (of een ander zoetmiddel, zie mijn productenlijst)
1 el mosterdzaad
1 tl vier-seizoenen-peper

Bereiding:

Schil de koolrabi en snijd hem daarna in kleine blokjes. Doe de blokjes in een (gesteriliseerde) glazen weckpot.
Meng de overige ingrediënten in een steelpannetje en breng het geheel aan de kook. Laat het vijf minuten zachtjes koken en giet het daarna over de koolrabi. Sluit de pot en laat het afkoelen.
Bewaar de koolrabi in de koelkast.

Hoewel koolrabi officieel GOK-oranje is, kan een klein schepje van de koolrabi in 't zuur ook prima in een GOK-groene maaltijd!

Reacties

  1. Dag Martine,
    Dit recept lijkt me niet alleen goed voor de spijsvertering, maar ook heel gezond, want koolrabi bevat toch ook veel voedingsstoffen? Dit recept lijkt me dan ook wel wat, alleen heb ik wel iets tegen zoetmiddelen. Wat is daar nou het nut van?
    Groeten en bedankt, Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hetty, leuk dat je reageert!
      Veel mensen blijven zoet toch erg lekker vinden denk ik, en alleen (azijn) zuur maakt het recept wel erg zuur. Maar het hoeft er niet in natuurlijk!

      Verwijderen

Een reactie posten