Ouderwetse boerenkoolstamppot

Het heeft vannacht gevroren en op enkele plaatsen in het land is zelfs de eerste sneeuw gesignaleerd... Hoog tijd dus voor een ouderwetse boerenkoolstamppot.
Onderstaand recept gebruik ik al jaren, en heb ik overgenomen van mijn moeder. Hoewel in deze moderne tijd stamppotten ook in zeer korte tijd gemaakt worden, ben ik nog altijd een groot voorstander van een stamppot die heerlijk een groot deel van de middag op het vuur heeft staan pruttelen...


Ingrediƫnten:
ruim 1,5 kilo aardappels (geschild gewicht)
800 gram verse boerenkool (2 zakken)
2 el witte wijnazijn
35 gram droge rijst
¼ tl witte peper
¼ tl nootmuskaat
1 groenten-bouillonblokje
150 ml volle melk
1 rookworst
4 el  mayonaise
2 el mosterd

Bereiding:
Kook de verse boerenkool in een grote pan ongeveer 15 minuten. Giet af en laat uitlekken. Doe de geschilde aardappels in een pan met koud water (aardappels moeten net niet onderstaan) en kook de aardappels 10 minuten. Verkruimel het bouillonblokje boven de aardappels en doe daarna de uitgelekte boerenkool erop. Voeg de rijst, azijn, nootmuskaat en peper toe. Laat 1,5 uur pruttelen...
Leg het laatste halfuur de worst op de boerenkool.
Verwarm, vlak voordat je de boerenkool gaat stampen, de melk en stamp deze mee door de boerenkool.

Roer in een schaaltje een sausje van de mayonaise en mosterd en serveer bij de boerenkool. Eigenlijk mag ook een schaaltje donkere jus niet ontbreken!

Serveer samen met zilveruitjes en augurken...

Tip: Wil je minder aardappels gebruiken? Kijk dan eens naar mijn recept van boerenkool met aardappels en knolselderij.

Reacties

  1. Ziet er goed uit!
    Ik ben dol op stamppot boerenkool, gelukkig de rest van ons gezin ook. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Martine, je tweet me zojuist dat je de aardappels na 10 minuten koken NIET moet afgieten. Anders kookt het helemaal droog! Deze opmerking is geschreven in internet explorer 9.
    Ah deze stamppot ziet er zo goed uit, ik ruik het bijna :-)
    Groeten, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekkere boerekoolstamppot. Staat bijna wekelijks bij ons op tafel en zeer gezond! Mmmmm....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar koop je een Zoutarme rookworst.

    Henk Porte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Henk,

      Zelf koop ik mijn zoutarme rookworsten gewoon bij mijn eigen slager (Slagerij Schiffmacher in Harderwijk), die ze speciaal voor mij maakt. Ik koop er dan een aantal tegelijk en vries deze in.
      Op www.dieetook.nl is ook zoutarme rookworst te koop, maar die bevat nog 400 mg natrium per 100 gram worst. Als je ze zelf laat maken kun je de hoeveelheid zout natuurlijk zelf bepalen.
      Ik hoop dat mijn antwoord je geholpen heeft!

      Groetjes van Martine

      Verwijderen
  5. Ik heb je boerenkool recept gemaakt Martine, het smaakt heerlijk, vooral met een lik mostermayo! Die houden we er in. Ik heb er een paar gehaktballen bij gemaakt van tartaar (magerder kan niet) en die heb ik gekruid met kruiden uit een zakje kruidenbuiltje rundvlees (zit geen zout in).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn boerenkool staat op, gat het recept proberen. Ik ben benieuwd. Lijkt me lekker, heerlijk die ouderwetse boerenkool weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, met dit weer gaat die winterse kost er wel in. Wij hadden vandaag erwtensoep!

      Verwijderen
  7. Hi Martine!
    Ik wil je recept echt super graag uitproberen maar vroeg me af wat voor rijst je gebruiken moet? En moet deze er ongekookt bij? Groetjes, Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik nog zoutarm en vetarm at deed ik zoals in dit recept witte snelkookrijst in mijn boerenkool. Tegenwoordig zal ik dit niet snel meer doen. Ik zou dan denk ik kiezen voor een handje havermout of zoiets, iets wat helemaal gaarkookt en dus niet teruggevonden wordt, maar wat wel een beetje binding geeft.
      Maar het gaat prima met gewone witte rijst en op een hele pan is het natuurlijk niet veel :D

      Verwijderen

Een reactie posten